fredag 31 juli 2009

Lydnadsrapport

Lägesrapport när det gäller lydnadsträningen inför lydnadsklass 1.

1. Platsliggning - Kan ligga den utan mycket störning. Tränat med att ligga med andra hundar, han ligger så länge andra hundar ligger. Går de upp blir han orolig. Vänder dock ofta rumpan på sniskan efter en stund.

2. Tandvisning - Knappt tränat på alls. Ska lära in näbbtarget eftersom jag tror att det skulle passa oss bäst.

3. Linförighet - Sisådär. Han faller lätt ur position och sätter sig lite långt fram i halterna.

4. Läggande under gång - Kan under baklängesmarsch.

5. Inkallande - Bra.

6. Ställande under gång - Helt okej, mer tävlingsmässig träning behövs.

7. Apportering - Okej, men inte tränat på träföremål på länge så vet ej hur han tuggar eller ej. På plasten tuggar han inte och kan hålla i 10 sek, i utgångsposition.

8. Hopp över hinder - Bra.

Som ni ser har vi en del att finslipa på innan vi kommer till start. Men eftersom jag lovat mig själv att komma till start under 2009 så får jag minsann hålla det. Hittat potentiella tävlingar i både september och oktober att anmäla till. Allt behöver inte vara 100% när vi går till start, men vissa moment vill jag ha bra mycket säkrare innan dess. Platsen och tandvisningen är två av dem. Läggandet och ställandet är inga större problem att få till känner jag.

3 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Se upp med kylan bara! Lydnadstävlingar är ju ofta på morgonen, och en oktober-morgon kan det vara ordentligt kallt för en liten tunnhårig sak att ligga platt på magen i två minuter...

Anonym sa...

Det vkerar ju strålande och klart ni ska bli klara till start. Jag börjar jobba på måndag och alltså är ordningen återställd. Ska vi försöka träffas och träna någon kväll?

Ida Eklöf sa...

DHP: Ah, just det. Det glömmer man bort när det är lite varmt ute..

Workinglabs: Träffas gärna och tränar i veckan!