söndag 19 juli 2009

Söndagens sökträning

Idag tränade jag sök med ett gäng. I början gick det inte så bra, vinden låg inte alls bra, figgen var för långt ut och det var helt enkelt för svårt för Yoda. Sen så ändrade vi lite, gjorde om. La figgen så den låg rätt i vinden och gick förbi tills han fick doften i näsan och släpptes då på figgen. Gick mycket bättre då! Vi får köra massor med vindövningar. Att jag varit sur och på uselt humör på grund av helt andra orsaker som inte har något med hunderi att göra gjorde nog att jag inte såg något positivt alls i första passet, men ryckte upp mig lite till andra passet och då såg jag faktiskt att han gjorde rätt. Man ska inte vara sur och tänka på andra saker som gör en pissed off när man tränar.

Var kul att se hundar som kommit lite längre i träningen att arbeta! Däremot så känner jag ett behov av att få igång ett gäng klickertränare som kör sök, gärna enligt canis metod. Ingen kritik mot de jag tränat med idag, fått en hel del tips och råd om hur man kan göra, vilket är ytterst välkommet! Men samtidigt så är vi väldigt gröna och jag vill gärna köra med klickertränare och de metoderna, eftersom jag klickertränar allt annat och ogärna vill köra med så mycket hjälper som jag gjort senaste gångerna jag tränat sök. Vet en till som är på, men vi behöver åtminstonde en till för att kunna köra.

Jag har inte bestämt mig för vilken metod jag vill köra i söket. Visst kan jag köra en massa vindövningar ett tag nu, men jag tror att canis metod skulle passa oss bättre, framförallt för att få in systematiken. Den ger ju två flugor i en smäll så man inte behöver hålla på med systematik och att slå på näsan separat.

7 kommentarer:

Katta & Doriz sa...

Jag försöker roa Doriz med korta spår. Eftersom jag har svårt att ta mig fram i skogen så kör jag köttbullespår i trädgården. Det är enda spåren hon fått det sista året. Så döm av min förvåning när hon en natt spårade inbrottstjuvar! De kan nog mer än vi tror. Och då undrar jag: vem är det osm behöver träna egentligen, vi eller hundarna...

Dvärghundspossen sa...

"Massa hjälper", menar du att de andra kör med poppar och sånt? Jag körde ju tidigare med klickertränare, men inte enligt Canismetoden. Blev nog lite rörigt när jag försökte förklara för dej vad jag tyckte var skillnaden mellan klickertränare som kommer från ett tjänstehundshåll/traditionellt brukshåll och klickertränare som har lärt sej från Canis, ska försöka igen... Jag menar att den första gruppen kanske har målbilder i stil med (om vi tar spår som exempel) "hunden ska hålla spåret hela tiden, inte tappa det nån gång, och ta alla apporter" och den andra gruppen kanske mer har målbilder i stil med "hunden ska gå i det och det tempot, med näsan si och så lågt när den spårar". Men har man såna målbilder känns det som att bruksarbetet blir mer av en cirkuskonst i slutändan, än självständigt arbete med näsan.
Hoppas du fattar bättre hur jag menar.
Samtidigt kan det ju vara jag som är lite fördomsfull pga att jag själv tränat just med folk som kommer mer från tjänstehundshållet, och då fått ett visst synsätt intryckt i mej...
Nåja skitsamma. Vi kan väl försöka få ihop nåt nästa helg iaf, då kunde väl Nebraska vara med också, och hon är ju klickare och Canistjej.

Dvärghundspossen sa...

Helt dum i huvet är jag, skrev om att träna nästa HELG, men jag är liksom inte ledig hela den helgen, för på lördagen den tjugofemte så gifter sej min syrra. Så det blir söndagen om det ska bli nån träning för min del.

Anonym sa...

Fick en tanke bara idag... Varför inte på klickerforum skapa en tråd för sökträningsgrupp sth och ragga folk. Kan ju få fungera som den vanliga träningsgruppen gör.

Ida Eklöf sa...

DHP: Med massa hjälper menar jag bla. poppar och sånt. Det funkar inte på Yoda, eller: det funkar fel. Förstod ungefär vad du menade då, även om jag aldrig stött på att man klickertränar vanligt spårarbete, fast jag håller ju inte heller på så mycket med spår heller. Nästa helg, vilket datum? Ska kolla AH-tråden.

Saal: jag har lagt ut en kontaktannons från oss där nu ;)

Ida Eklöf sa...

Katta: De kan mer än vi tror, framförallt när det gäller.. Det är nog vi som behöver träna mest, att ta till vara på de kvalitéer våra hundar har. :D

Dvärghundspossen sa...

Jag har skickat ett pris till dej! :-D Kolla min serieblogg på http://www.metrobloggen.se/dvarghundspossensserier .