onsdag 8 juli 2009

ingångsträning och film

Jag måste verkligen bli bättre och tydligare med mina kriterier när jag tränar. Inte träna en miljon saker i samma pass, det gör både mig och Yoda förvirrade och båda studsar runt och knorrar. Konstigt att min hund är så virrig när han har en så inkonsekvent matte och förare..

Först körde lite ute i Tomas trädgård, efter att tittat på filmen några gånger och diskuterat den med lite andra klickertränare så sket jag i den och funderade på hur jag skulle göra istället. Man lär så enormt mycket på att filma sig själv, man ser saker i ett helt annat ljus då! Och dessutom kan man få råd från andra som man inte tränar med så ofta om hur man kan göra. Ut i trädgården körde jag utan kloss. Det gick inge vidare. Dessutom så hade jag luddiga kriterier och klickade för lite allt möjligt.

Väl inne så körde jag lite med klossen, stadga på den, lite vändningar på den samt sedan korta ingångar. En del fastnade på film som kommer att laddas upp senare. Är bra mycket mer nöjd med detta pass än det utomhus.

Här är första filmen. Man kan nog se det som ett avskräckande exempel på hur det inte ska se ut. (Först klickar hon för att jag sitter snett, sen för rakt, sen för att jag studsar bakåt, sen för att jag står, sen för att jag sitter snett. Jag fattar INGENTING!! // Yoda)


Här kommer passet som var inomhus med tydligare kriterier. Då gick det bättre!

4 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Jag som tyckte du verkade så tydlig och redig när vi tränade ihop, medan jag själv kände mej helt värmemosig i skallen och knappt visste själv vad jag höll på med för moment, plus mina ständigt flaxande armar då som jag försöker ta kontroll över då och då genom att stoppa händerna bakom ryggen. Så säger du att DU är flummig... vad gör det MEJ då? Ultra-mega-super-duper-flummig? Ett rent under att hundarna fattar nåt endaste dugg, haha...

Ida Eklöf sa...

*skrattar* Men dina hundar verkar inte lika känsliga för sånt, utan mer härdade med flax, så du kan nog komma undan med det lättare än mig ;)

Ida sa...

Den allra sista vändan på andra filmen börjar se riktigt bra ut! Några saker jag tänker på såhär spontant ( igen då ;) har du någon frisignal som är kopplad till omvända lockandet för att lösa honom från stadgan? Det hade jag tränat in annars, så blir det extra tydligt för när han ska frysa och när han ska röra sig. Jag ser nu att du belönar från högerhanden nu, jag hade dock "rakat" upp belöningsplaceringen för att inte riskera rumpan ut åt andra hållet. Om du studerar honom igen så tenderar han att litegrann åka ut åt motsatt håll nu. Matte är superduktig som förändrar!

Anonym sa...

Tycker sista filmen ser jättebra ut. Skrev en kommentar på fejan från mobilen men den gick inte in. Det jag tänkte på var att du väntar ut Yoda när han hamnat snett några gånger, jag tycker du ska nolla honom direkt istället för annars kan man få en hund som testar sig fram när man sedan slutar belöna direkt. Har gjort så med Sabina och det är inte så himla kul. Testa att träna framför en spegel om du har för då kan du snabbt belöna bara de raka ingångarna.