fredag 24 juli 2009

låg träning..

Vi var nere på planen och tränade lite lydnad på kvällen. Vi hade både en hund som var i närheten som störning, ett gäng killar i övre tonåren som grilla och spela fotboll, samt en massa dofter efter andra hundar på planen. Så vi hade enorma problem med fokus. Helst ska man bara stå och stirra tycker Yoda, och gärna låsa sig totalt på det man stirrar på, eller som man vill nosa på. Så det var massor med frustration för min del, höll honom kort i kopplet så han inte kunde springa runt och nosa en massa samt att klicka den lilla kontakt jag fick. Jag känner mig lite låst i sådana situationer. Det går ibland att vänta ut honom, men då har jag honom i 1/10 sekund, sen är han borta 10 sek, sen tillbaka 1/10. Där behöver jag tålamod. Samtidigt så är framförallt nosandet så självbelönande att om jag låter honom nosa utan ett varsågod(vi kör ofta nosa på saker som externbelöning) så fastnar han. Seg var han också, och låg. Ville inte leka, och var inte speciellt engagerad i annat än dofter och hundar. På promenaden har han också var seg idag, inte den vanliga spralleman. Får se hur han går imorrn..

Jag är också rätt låg idag, min plastfarfar somnade in i natt. Inte helt oväntat, men man kan väl aldrig vara helt redo för att någon ska dö. Än så länge vet jag inte alls hur jag hanterar den här sorgen och när den faktiskt kommer ikapp mig. Yoda brukar märka mer hur jag mår än vad jag själv gör, kanske därför han är låg.

Inga kommentarer: