måndag 3 augusti 2009

Sökträning på Lidingö

Idag var jag ute på Lidingö med Britta och Sandra för att träna lite sök a la Canis. Alla våra hundar är gröna på den övningen, så vi stod rätt nära stigen och lät hundarna springa mellan oss, en i taget givetvis! ;) Dock tror jag vi gjorde det för svårt för dem, för de fattade inte riktigt och fick för mycket utrymme att strosa runt och göra fel för min smak. Yoda tog turer lite väl långt bort i skogen, såpass att jag fick lov att kalla in honom. Men att han stack häromdagen i bakhuvudet vågade jag faktiskt inte bara vänta ut honom. Nästa tillfälle ska jag göra annorlunda och enklare från början, och köra två kortare pass med kanske 5-6 "skick" istället för så som det blev idag, långt och många fel.

Var jättehärligt att se Bacardi idag, för han verkade riktigt pigg och med i huvudet, inte sett honom så vaken sen han blev sjuk(tollarsjuka). Det värmde lite i hjärtat även om han höll på att putta omkull mig när han hoppade på mig när jag blev passiv. :D

4 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Tollarsjuka, vad är det för nånting? Skönt iaf när sjuka hundar blir bättre.

Ida Eklöf sa...

Tollarsjuka: http://www.tollarklubben.org/sjukdomar/tollarsjuka.htm

Anonym sa...

Va roligt att ni är igång. Jag är ganska bra på att lösa allt som kan hända när man börjar köra enligt Canis och är gärna med och hjälper till. Det är inte så dumt att ha en på stigen som styr figgar och förare så att föraren kan fokusera på hunden.
Tina
ps. Jätteskoj att läsa om Bacardi ds.

Anonym sa...

Ja Bacardi hade en bra dag han. Hoppas det får fortsätta år det hållet. Det är inte lätt att träna stora hundar som vill ha sitt godis då kan man få sig en knuff. :P Heffaklumpen hade nog varit än värre ;)

Kortare avstånd innan de fattat helt varannan systemet tror jag på till nästa gång.