torsdag 30 juli 2009

Träningsplan augusti

I två veckor gjorde jag träningsplaner, sen rann det ut i sanden. Nu försöker jag på mig detta igen, efter semestern så har jag inte riktigt kommit tillbaka till att träna bra med tydliga kriterier.

Nu har vi iaf två projekt som är mer vardagsrelaterade.
  • Kloklippning. Vi har problem, jag har kört taktiken hålla fast och klippa snabbt. Som resultat har jag en hund som verkligen ogillar att bli fasthållen, tycker det är hyfsat obehagligt. Nu ska vi först ombetinga klotången, och separat lära in vacker tass samt att jag får hålla fast hans tassar.
  • Komma tillbaka med leksaker för fortsatt lek. Nu tar han leksaken, går iväg och släpper den när jag ropar och kommer tillbaka till mig utan leksak men för att fortsätta träna.. Samma sak gäller annat, kastar jag en pinne eller boll så springer han till den, noterarar var den är och kommer tillbaka utan boll/pinne. Pinnar kan man visserligen springa iväg med och tugga sönder också.
Lydnadsträningsplan:
  • Ingångar från korta avstånd.
  • Halter under fotgående.
  • Ställande under gång - mer och mer tävlingsmässigt
  • Högersvängar
  • Språng marsch.

2 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Ja jag började ju träna på kloklippningen, som du kanske läst om i bloggen... tog ju inte mer än en dryg månad att gå från hundar som HATADE kloklippning mer än allt på jorden och blev fullständigt tokiga när det var dags, till inte alls märkvärdigt. Bissen vill till och med få klorna klippta om och om igen bara för att man får godis då. :-)

Katta & Doriz sa...

Jag har jätteproblem med kloklippningen. Doriz får panik så fort vi ska klippa. Och en panikslagen mastiff kan man inte hålla fast. Resultatet är alldeles för långa klor. Jag bara MÅSTE hitta en anna metod. Har provat allt tror jag...