lördag 11 juli 2009

Yoda söker på!

Idag var jag ute med Sofia på Botkyrka Bk igen och tränade lite med djuren. Först körde vi lite sökövningar med Yoda och Logan, under tiden Logan gjorde sina saker så satt Yoda uppbunden, och jag hade inte kollat så noga VAR jag band upp honom. Vilket råkade vara mitt i en myrstig. Så när jag hämtade Yoda var han halvt hysterisk och visste inte vilket ben han skulle halta på, kastade sig mot marken och rullade och gnuggade.. Stackarn. :( Med tanke på förutsättningarna så jobbade han riktigt bra. Tror vi körde 4 slag. 3 stycken låg Sofia rätt nära och det fjärde så låg hon långt ut(i våra mått mätt är 20 meter långt ut). Han klara allt galant! Näsan var påslagen idag, även om tempot och fokusen kanske var lite dålig på grund av hans dispyt med myrorna... Man känner sig så dum när man råkar utsätta sin hund för sånt :(

Sen lite lydnad. Fortsatte med det jag pysslat med i veckan, ingångar från mycket nära håll. Jag gjorde dock misstaget att köra en tävlingsmässig inkallning, och då hoppade han såklart in i mig. Ska inte ta ut sådana avstånd innan det blir säkrare på korta avstånd. Körde en del linförighet, och sen detta med kommendering. Yoda skötte sig strålande för det mesta, även om han inte sätter sig optimalt i halterna. Men jag gick enligt Sofia rakt och jag tänkte verkligen på att räta upp mig, både när jag blev kommenderad och när jag körde själv. Lite sittande från liggande blev det, samt lite grejer han kan fast med störning. Idag var det även andra ekipage på klubben och träna, var jättekul att se en tjej som tränade lydnad med sin irländska varghund. Jag som tycker det är jobbigt att träna med en liten hund för att man måste böja sig ned för att belöna, hon hade nog mer det problemet att hunden dregglade henne på axeln när hon träna? Nä, det lilla jag såg av henne såg iaf trevligt ut och de verkade ha roligt. :) Vad jag har hört så är inte vinthundar de lättaste att motivera, men den här såg motiverad ut!

Just det, när jag kom dit prata jag med en dam på klubben som var jätteimponerad över att vi träna lydnad och tänkte komma till start i år. Yoda visade hur lätt han hade att skälla, för hon hade en hund som tittade på honom. *skrattar* Fick lite frågor om rasen och svarade så ärligt som möjligt, med massa avskräckande saker. Varför är det så, att när någon har frågor om ens ras så tar man upp de negativa bitarna? Iofs är dvärgpinschern rätt kass mentalt med rädslor och stress, så det är väl inte så konstigt att jag nämner det, för det bör man tänka på när man letar efter hund...

Nu ska även jag vila lite, Yoda somna direkt på bussen. Trots att det är molnigt och rätt svalt ute var jag genomsvettig! Är fuktigt på något sjukt vis, så man behöver knappt röra sig för att svettas känns det som..

1 kommentar:

Dvärghundspossen sa...

Ja fördelen med att ha dvärgpinscher är iaf att det är så lätt att positivt överraska folk... ;-)