fredag 10 juli 2009

Blåbär och utomhuslydnad.

Idag har vi tagit det rätt lugnt, igår kväll fick Yoda springa precis hur mycket han ville och det gjorde han... Jag är bara lite rädd för att han ska överanstränga sig när han springer som en tok i hög fart jättelänge, så brukar kalla in och kommendera honom att gå hos mig en stund innan jag släpper iväg honom igen. Kanske bara är jag som oroar mig för mycket, men den hunden är inte klok, de som sett honom springa benen av sig vet hur det se ut. Föreställ er detta i rätt snårig terräng så förstår ni min oro.. *s*

Blev blåbärsplockning, dvs Yoda strosade runt i skogen runt mig, åt lite gräs, la sig ned och solade och spanande, fick leta lite godis och ta det lugnt. Själv fick jag ihop nästan en liter bär! Efter det så gick vi till grusplanen och körde lite saker vi mest tränat inne.
- Blev lite ingångar från nära håll, höll på att det skulle vara rakt nu också. Funkade rätt bra. Han är lugnare nu och har inte alls samma hopptendenser som han brukar på nära avstånd. Sen kommer det ju bli svårare sen när vi ökar avståndet. Men en sak i taget!
- Sitt upp från liggande. Första gången ute och det gick bra, nu sa jag kommandot innan han börja utföra rörelsen och han gjorde rätt alla gångerna. En sån träffsäkerhet väntade jag mig inte!
- Ligg med störning i form av studsande matte! Och sen läggande under gång med störning av studsande matte. Eller.. slowmotion-joggande matte. Rör jag mig snabbare än så flyger han upp än så länge.

Ska börja dokumentera träningsmiljön eftersom han är rätt kinkig med väder och vind, saker utanför planen samt underlaget. Vi båda behöver utsättas för lite olika störningar. Som barn som går förbi och tittar, hundar som går förbi planen och annat intressant. Jag blir ju nervös när okända står och tittar när jag tränar.

Träningsmiljön idag var inhägnad grusplan(som har en massa hunddofter för det är huddinge hundungdoms plan), blåste mycket(det gillar inte yod), bra temperatur, lekandes barn en bit bort i skogen som han lyssnade efter. Ett gäng killar som cykla förbi då och då och stannade och kolla på oss då. (dvs matte blir lite nervös och försöker verka jätteduktig eller nått)

Inga kommentarer: