tisdag 14 juli 2009

Framsteg och namndilemma..

Det gick mycket bättre att stå upp och shejpa ståendet. Så nu är vi på vägen igen, och jag kan börja jobba fram exakt hur jag vill ha det! Nu erbjuder han att ställa sig upp, kommando fnular jag på. Ibland fastnar jag i träningen för att jag klurar på vad jag ska använda för kommando. Förut har jag alltid lagt på kommandon jättesent när jag shejpat, men nu vill jag lägga på det väldigt snabbt, för att se om det är någon skillnad med vad som är bäst. Tror det är lättare att köra en tidigare stimulikontroll när man lagt på kommando tidigare. Kommandot på att ställa sig upp från liggande eller sittande tror jag ska vara samma, så går mina tankebanor just nu. Antingen "lyft" eller "up"(engelskt uttal). Fast det senare är för lätt förknippat med "app app" som kan jag säga när han ska låta bli något.. Så blir nog det första. "Upp" använder jag så mkt i vardagen och slarvigt, så det är inte riktigt bra.

Vi körde ett pass på grusplanen här hemma nu ikväll. Ställande under gång har jag börjat med under vanlig marsch, dock är jag fundersam på om jag gör något dk eller inte. Spänner mig massa för att inte röra mig mer än vad jag gör i vanliga fall, men blir nog någon liten halvhalt eller så gissar jag. Kanske jag som ska träna lite kroppskontroll också, eller iaf medvetenhet! Det känns som att jag gör något, men jag vet inte vad! Kan inte filma ute, eftersom det är min webkamera jag filmar med... Eller kanske tejpa fast min mobil vid en stolpe? *s* Dock är den kameran så dålig så man kommer nog ens inte se att det är en hund med..

Körde även lite ingångar samt halter i fria följet. Samt stadga i utgångsposition. Nöjd med kvällens träning, kändes lyckat. Vi hade dock lite lite störning för min smak. Ska träna runt 18-19 tror jag, då borde det vara mer folk som går förbi! Det var två som gick förbi nu, och då fick vi avbryta för han blev helt låst vid dem. Jag klickar så fort han tar kontakt med mig, men det känns avigt att under ff/lf klicka för att han tittar på annat. Det bästa är väl att han lär sig att man bara behöver kolla in folk och hundar som går förbi en gång, sen räcker det. Det underliga är att när vi tränat på en annan klubb två senaste gångerna har han inte alls varit lika känslig för störning än när vi tränar på hemmaplan..

2 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Finns det nån särskild anledning till att inte ha samma kommando på stående oavsett om det är från sitt, ligg eller gående? Jag förstår att det blir som olika moment för hunden, men det verkar ju ändå inte som att det är omöjligt för hundar att lära sej att t ex ordet "stå" kan betyda alltihop (för många har ju så)?

Ida Eklöf sa...

Jag tror att det blir tydligare för hunden vilket beteende jag önskar när jag säger kommandot, men det går ju att lära att "stå" betyder allt det där, allt från att resa sig från sitt eller ligg, eller att stå under gång. Omöjligt är det ju inte, men kanske svårare? Jag vet faktiskt inte, men Fanny hade ett inlägg på sin blogg för ett tag sen om just detta. Hennes idé är att ett kommando betyder en rörelse, och rörelsen från att sätta sig från stående vs rörelsen att sätta sig från liggande är ju annorlunda. Tydlighet om vad som ska utföras..