fredag 17 juli 2009

Lite knasig konkurransträning.

Idag är jag hundvakt åt Chillie, och har använt henne som störning och konkurrens när vi tränat lite inomhus. Bara att hon ligger på hallmattan och glor är lite störande för Yoda. Perfekt ju!

Stackars Chillie undrar om jag inte är riktigt klok. Jag tänkte försöka göra Yoda lite mer intresserad av kamptrasan genom att kampa med Chillie med den. Lycka till. Hon kampar inte om vi säger så, hon står istället och visar en massa lugnande signaler när jag hoppar runt och tjoar med kamptrasan och undrar om det slagit slint nån stans. Detta vet jag ju om, att Chillie ogärna kampar med människor.. Så den planen gick inte riktigt. Men hon fick vara lite konkurrens ändå genom att hon fick komma och pussas, sitta, ligga och äta lite godis då och så. Det funka fint! Det var egentligen mest som störning när Yoda skulle ligga stilla och stanna.

Vi har kört lite stadga i utgångsposition. Jag har nu lärt mig att inte shejpa saker i utgångsposition, att inte låta honom studsa runt tills han hittar rätt ställe att sitta på och sen klick. Utan shejpa saker ska man göra framför föraren. Annars får man massa konstiga beteenden i utgångsposition. Har man redan innan en hund som har svårt att vara stilla och fokuserad så är det inte optimalt att denna även försöker erbjuda allt möjligt i utgångsposition. Jaja, man lär sig av sina misstag!

3 kommentarer:

Maria&Hera sa...

Vad bra att använda lånehunden till att få högre motivation på Yoda.Här använder jag mig av katten:)

Dvärghundspossen sa...

Det funkar inte att vifta runt med trasan i golvhöjd, samtidigt som man sitter på huk och vänder bort huvudet? Mindre hotfullt tänker jag...

Ida Eklöf sa...

DHP: Nope, hon har inte riktigt något sånt intresse.. :P Och hon är av kamphundsras, dåligt! ;)