tisdag 4 augusti 2009

Omotiverad och sackar efter.

Var nyss nere på grusplanen där jag bor för att köra lite lydnad. Det gick dåligt.

Senaste gångerna vi varit där så har Yoda varit ofokuserad, det är mycket lukter från andra hundar där, och ofta godis på planen. Därav har det byggts upp en del irritation hos mig när jag väntat på att han ska ta kontakt eller erbjuda något åt mitt håll, samt en irritation på att det är så självbelönande för honom att nosa. Har honom i kort koppel i sådana lägen, som hela tiden är spänt för att han sträcker sig efter saker att nosa på. Där byggs ännu mer spänning upp.

Visserligen så jobbade han idag, och hade lite kontakt. Men det är inte samma drive och motivation som det brukar vara, utan han sackar efter, stannar upp och tittar/nosar på annat mitt i en sväng och är allmänt lättdistraherad.

Det har blivit en ond cirkel att träna på den planen. Jag blir redan innan irriterad på att folk som rastar sina hundar på lydnadsplanen inte plockar upp för sig, och andra saker. Jag är också rätt lättdistraherad om vi säger så.. Yoda blir seg och låg över att jag är lite upprörd, samtidigt som det är mycket hög störning av dofter från andra hundar och diverse godis på plan. Kombinationen gör att han väljer det senare framför sin griniga matte.. Det skulle jag också gjort om jag var honom. Så nu kommer jag undvika den planen ett tag. Finns ju massor med andra ställen att träna på, samt att det är bra att variera miljön.

4 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Haha, man skulle ha sin EGEN tränare. Som klickade och kastade godis till en när man var på bra humör, glad och fokuserad och inte irriterad... eller i mitt fall snarare när jag är stilla med armarna nån enda gång, då borde jag få klick och godis. Fast då skulle förstås den tränaren också behöva ha en tränare, så han inte blev irriterad på en själv... hm... sen blir det en oändlig regress av tränare... *trött idag?*

Ida Eklöf sa...

Absolut! Men det är lite det man har träningskompisar till, som skriker "gå rakt för fan" när man går som en ostbåge osv ;) Fast, de blir ju irriterade de också som du säger. Men kanske skulle ha android-tränare åt sig själv? Fast de kanske inte har så mycket skills när det gäller att vara pedagogisk, utan mer "du är dålig, gör bättre!" eller nått..

cecilia sa...

Videokameran är ju nästan som en Androidtränare, fast man får inte se och HÖRA hur fånigt man beter sig förrän efteråt... Men förhoppningsvis kanske man lär sig att gå rakt, inte prata bebisspråk, hålla på kriterierna, ta paus oftare etc. etc. när man har sett tillräckligt många av sina halvkassa träningspass!? Jag hoppas iallafall på det..!

Ida Eklöf sa...

Cecilia: Hehe, precis, man får ju se sina tabbar och hur de påverkar träningen, så förhoppningvis ökar det chansen att man skärper sig till nästa gång. :)