måndag 10 augusti 2009

sökträning med klickergänget

Idag var jag iväg till Ulriksdal för att träna sök med några från klickerforumet. Min första miss var att jag missade bussen och fick gå från tåget, tog dock _bara_ 20 minuter, så var inte lika jobbigt som jag trodde. Min andra miss var att tro att det räckte med torrfoder som belöningsgodis...

När vi körde första gången var Yoda lös. Och gjorde väldigt mycket annat än att springa till figuranterna och vi säger så, de hade ju dessutom bara tråkigt torrfoder som matte inbillade sig att Yoda skulle vara supermotiverad till. Då fick han en långlina på så att han inte skulle sväva iväg så mycket. Sen paus och körde de andra hundarna. Nästa pass så fick jag låna Bacardis mjukost. Då blev det fart i dvärgpinschern vill jag lova! Där fick han upp en hög motivation och började klura på vad vi faktiskt ville att han skulle göra för att han skulle få mjukosten.

De andra hundarna var alla retrivers. En tollare, en jaktlabbe och en flatte. Var som vanligt kul att se andra hundar i arbete. En av de roliga grejerna med klickerträning är att man ser hur hunden prövar och tänker sig fram till vad den ska göra för att få en åtråvärda belöningen. Det är roligt att se när de prövar lite olika saker, och framförallt när de får jobba så självständigt och verkligen jobba sig igenom frustrationen! Det är så roligt när man verkligen kan höra poletten trilla ned ibland! :D

Att dra igång ett klickersökgäng var ett väldigt bra initiativ av mig och Sandra tycker jag! Det är så värt att träna med likasinnade! Hoppas vi blir några fler och att vi håller igång och fortsätter med det här. :)

2 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Ja när poletten trillar är det kul. :-D

Anonym sa...

Håller verkligen med dig om att det var ett bra initiativ. Tänk vad belöningskvalité kan göra mycket.