söndag 9 augusti 2009

Lösträning och utslag

Ikväll var vi ute på en långis i skogen, var alldeles för länge sen. Just långpromenader har legat långt ned på priolistan när det varit så varmt dagtid. Varken jag eller Yoda är roade av att kräla runt 1,5 timme i skogen flåsandes i värmen.. ;) Sist jag var ute länge i skogen var faktiskt när han stack... Minns jag nu. Promenader har det ju blivit, men inte långa promenader lös i skogen.

I alla fall så låg mjukosttuben och en klicker i fickan, för planerade att träna lite kontakt och att hålla sig nära hos mig på promenaden. Gick utmärkt, han söker ju alltid kontakt, det är bara att förstärka och hålla den vid liv, samt göra massa enkla inkallningar när han vänder sig mot mig. Han stissar upp sig lite då och då när det är mycket dofter, men han sticker inte utan liksom bara steppar hysteriskt bakom mig, samt flåsar och stressar, trots att han i teorin kan sticka så är värdet i mjukosten mycket högre. Det är då man känner att man lyckats med något i träningen! iofs har han aldrig varit svårbelönad eller svårmotiverad.. Menmen, jag är glad ändå :)

Till utslagen: I torsdags fick Yoda en massa finnliknande grejer i nacken. Sen gick de ned, och igår upptäckte jag att de blivit sårskorpor, och dessa är idag mjuka och geggiga. Dvs rätt äckliga och behöver åtgärdas! Så nu ska vi in i badrummet och ägna oss åt lite sårvård så att det inte blir värre i värmen och fukten. De ser faktiskt ut som "hotspots" eller fukteksem som en kompis hund fick förut. Lite komiskt dock att en hund med knappt någon päls skulle få fukteksem.. I vilket fall som helst ska det åtgärdas och lite päls kommer nog ryka så jag kommer åt att göra rent och torrt.

1 kommentar:

Dvärghundspossen sa...

Vilken duktig liten Yodis du har. Hoppas det blir bra i nacken!