torsdag 13 augusti 2009

Klicka mig själv kanske?

Har tränat lite på positionen i fria följet. Och insett att vi inte har något bra flyt i det momentet. Yoda har ok flyt utan störning, men med störningar som människor, dofter, ljud osv så är det svårare. Ska köra mer i korridoren på dessa saker, samt försöka jobba på min egen position. Nästa gång jag tränar med sällskap ska jag be dem kommendera mig igenom momenten utan hund! Jag har nämligen blivit lite nyfiken på att själv bli klickad för när jag går bra och rakt, inspirerad av Åsa Jakobssons inlägg om detta. Det skulle nog kunna hjälpa mig, dels med min hållning samt min nervositet över att bli kommenderad. Det är min nya idé som jag ska försöka applicera på mina träningskamrater!

Jag har slarvat med att skvallra hundar. Senaste tiden har jag mest stängt av hörseln och släpat oss förbi mötande hundar på så stort avstånd som möjligt. Det hjälper ju inte. Han är ju redan på stort avstånd spänd med rest ragg och morrar, och om hunden tittar tillbaka eller ser "dum" ut på annat vis så gör han oftast utfall. På promenaden nyss klickade jag vårt enda hundmöte, en liten amstaffvalp som en pojke runt 10 år var ute med. Pojken såg väldigt nyfiken ut på vad vi gjorde. Inte sett dem förr, valpen kan väl varit runt 3-4 mån kanske? Sockersöt och vänligt nyfiken iaf! Yoda stirrade, jag klicka och körde upp mjukost i truten på honom. Han tog den faktiskt. När han låser sig tar han ens inte det utan får mjukost i hela ansiktet, ungefär som med mjölet igår..

Nu har jag iaf bakat nya hallongrottor. Utan Yodas hjälp!

3 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Vi kan träna nån dag, så kan jag träna dej! Fast risken är förstås att jag får dålig tajming på klicket och börjar PEKA åt dej... *ASG*

Ida Eklöf sa...

*asg* Jag får ge dig tyyydliga kriterier för vad du ska klicka för i så fall ;)

Maria&Hera sa...

Bra idé det där med att någon klickar en i fria-följet!
Vilken buse han är Yoda som äter smet och allt!:)