söndag 23 augusti 2009

Framsteg i kloklippningen

Helt plötsligt så fick jag klippa klorna på Yoda utan fysiska protester! Hällde nämligen upp hans mat i en skål som han brukar få gotta i när jag klippt klor, och då var han så himla engagerad så tänkte att vi skulle pröva. Tidigare har han stått och ätit ur skålen, men nu ställde jag inte ned den. Bäst går det att klippa om jag lyfter tassarna som man lyfter hovarna på en häst. Alltså bakåt. Yoda var inte nöjd, han satt och skakade och gnällde bara jag tog fram kloklipparen, men han gick inte heller iväg och han accepterade att jag tog i hans tassar. Klippte två klor, satte ned tassen och klappade lite, klippte två klor, klappade och så vidare. Han ryckte inte åt sig tassen en enda gång! Visst tycker han det är äckligt och vidrigt, men han gick med på det vidriga! Budskapet har gått fram, man överlever kloklippning! Det är så härligt att idag kunnat klippa dem utan tjaffs eller frustration.

2 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Ja på kommande hundar kommer jag att medvetet träna kloklippning redan från start, tänk vad mycket enklare det blir då...

Anonym sa...

Ingenting er bedre enn når ting plutselig fungerer! Jeg har også kommet frem til at å løfte potene som man gjør på hesten er den beste måten på mine hunder. Kul å lese om treningen din :)