onsdag 19 augusti 2009

Gårdagens sökträning

Igår kväll träffades vi några från klickerforumet och tränade sök igen. Tyvärr så blev det rätt nedstämt och irriterat för min del efter att en av figuranterna korrigerade Yoda när han studsade på denna efter belöning för att få mer godis. Detta hör inte hemma i klickerträningen, inte i sökträning, och absolut inte i träningen av min hund! Yoda for iväg och när han skulle ut till den figgen igen så stannade han 5 meter ifrån och vägrade gå fram. Jag är inte förvånad, och jag klandrar honom inte alls. Jag avbröt där för att jag själv var så upprörd över detta, och vi körde resten av hundarna en vända till och sen Yoda med två andra figuranter som stod rätt nära varandra på varsin sida av stigen. Han fick ett fint flyt där och var taggad och glad med hög fart. Så vi avslutade där, så både jag och han hade något positivt i minnet. Tur att min hund avreagerar sig från sånt där snabbare än mig i sådana här lägen.

Denna kväll var jag iaf duktigare med att ha en attraktiv belöning till Yoda! Hade delat en påse kattmat i två små plastpåsar med ett litet hål i ena hörnet där tanken var att det lugnt och fint skulle klämmas ut kissemat. Tja. Yoda hade en annan åsikt om det och högg tag i påsen och kampade med den, och fick väl ut lite kissemat i det ståhejet. Både kamp- och matbelöning samtidigt! Han verkade gilla det, men nästa gång ska jag nog hitta en lösning som innebär att figgarna slipper få en massa kissemat på sig.

(Om någon känner sig utpekad eller påhoppad så får jag ta den smällen, för jag anser att det är tydligt att när man ses för att träna sök med ett gäng klickertränare där det är mycket tydligt att man INTE korrigerar hundarna så håller man sig till detta. Man korrigerar INTE andras hundar på det vis som skedde idag. Det står jag för och det talade jag även om under träningen, att jag inte tränar hund på det viset och absolut inte vill ha några korrigeringar.)

2 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Ja det var trist, det förstår jag... tur att han ruskade av sej det hela iaf. Själv har jag tränat sök med en hångelmalle, haha. (Se bloggen...) Det där med kampa-sönder-godispåsen var mallarna också bra på måste jag säga. *S*

Anonym sa...

Fniss, kamp med maten måste ju vara det optimala. Äh figgarna får väl tåla lite kladd, huvudsaken Yoda blir glad.
Det där med korrigering var inte kul att läsa om. Så får det inte gå till.