tisdag 25 augusti 2009

Gårdagens träning och musdräparen Yod

Igår tränade jag lite lydnad med Tina. Jag var väldigt ostrukturerad i vad jag skulle träna kände jag, för min huvudfokus låg på att Yoda inte skulle få någon belöning för sitt skällande, så när han väl klarade att vara tyst när jag gick fram och kopplade loss så hade jag ingen riktig plan för vad jag skulle göra. Körde lite linförighet, några ställanden, näbbtarget på Tina och att Tina skulle gå fram och böja sig över honom när han satt hos mig i utgångsposition. Det senare var grymt svårt för Yoda, för han tycker Tina är en grymt rolig och intressant person. Man såg på honom att han verkligen ville, men han klarade det fint med tanke på svårigheten! Reste sig några gånger, men kommer i nästa andetag på att det inte är rätt och kommer tillbaka i position.

En mycket bra effekt vi fick på köpet av att inte ta ut honom på plan innan han satt tyst och var lugn(lugn i dvärgpinschermått mätt..) var att han var väldigt het men fokuserad på att träna. Inte samma flamsande och nosade som det kan vara annars. Lite nosande blev det på marken, men med tanke på att Sabina och Freddie gått där och fått korv kastad till sig så var det inte så konstigt. Men det var lagom mängd störning, han klarade det rätt bra! Känns som att allt väntande och tålamodsprövande ger rejäl utdelning och det motiverar mig till att verkligen fortsätta med utsläckningen av skällande och vara tokkonsekvent! :D

På väg hem från träningen igår hände en cool grej. Yoda DÖDADE en mus!! Detta kanske inte är så konstigt med tanke på att han är en råtthund, men det roliga var att han rent instinktivt knep musen när han såg den röra sig. Korkad mus att springa ut precis framför Yoda.. Jag fattade inte riktigt och röt nej, såg bara att han hade något mörkt i munnen. Och han släppte och såg lite chockad ut. Musen hade några sista dödsryckningar på marken.. Stod där och tänkte vad jag skulle göra med den, han kunde väl få käka den om han nu ville, så fick ett varsågod och tog den. Och gick runt med den i munnen och försökte tugga tills han gav upp och spotta ut den.. *skrattar* Att min hund inte vill äta något är mycket ovanligt. Det var väl för mycket päls antar jag? Jag var nästan dubbelvikt av skratt, och om någon skulle frågat mig vad jag pysslade med och jag svarat "min hund DÖDADE en mus!" och se skitglad ut skulle de antagligen ringa männen i vita rockar. ;)

4 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Ja det var ju bra att den dog direkt iaf, så du inte blev stående där med en mus med bruten rygg eller nåt som du var tvungen att avliva själv...

Anonym sa...

Coolt att råttfångar instinkten finns kvar. Kanske ska låna med Yoda till landet, han lär ha att göra. Tycker du var duktig igår och det gav ju resultat.
Tina

Ida Eklöf sa...

DP: det vore _bara_ att nacka, när det gäller att avliva av barmhärtighetsskäl så är jag inte så blödig.

Tina: Ja, det var lite häftigt faktiskt. Tack :D

Dvärghundspossen sa...

Ida, jag har två gånger haft ihjäl fåglar som behövde avlivas av barmhärtighetsskäl... men jag tycker ändå det är en jobbig grej att göra, även om det måste göras!