lördag 15 augusti 2009

Dagens träning

Vi var nere på grusparkeringen bredvid station idag och tränade lite. Relativt störningsfritt. Yoda bryr sig inte om tåg eller bilar, människor och sånt är däremot intressantare att titta på. Det gick väl förbi ungefär 5 personer, på 50 meters avstånd. Det var rätt lagom, han tittade lite men kunde sen fokusera igen.

Vi körde fritt följ, han hade bra fokus och bra position för det mesta. 80% regeln uppfylldes lätt på 5 meter ff. Körde en del högersvängar, där både jag och han tappar position. Torrgick(alltså, gå fria följet utan hund) rätt mycket utan honom för att få koll på mina egna fötter och balans, under tiden jag torrgick så fick Yoda ligga lös på filten och titta på. Det är svårt att hålla balansen när man går och tittar på en hund hela tiden samtidigt som man svänger..

På tal om filtlekar, så körde vi en del sånt idag. Mycket fokus på att han skulle ligga på filten, gå till filten från korta avstånd och ligga där trots att jag studsa runt. När han ska ligga på filten eller bara ligga kvar på filten så har jag bara kommandot "filten" för att han ska vara där. Vill inte blanda in "stanna" där. Filtlekarna har samma funktion som burlekar kan man säga. Bara att jag är lat och inte orkar släpa runt en bur, men filten ska jag bli bättre på att ha med mig när jag tränar eller åker tåg. För har jag med den på tåget ligger kan snällt och kopplar av nästan hela resan till Väsby(som tar ca 45 minuter).

1 kommentar:

Dvärghundspossen sa...

Verkar smart det där med filten. Själv borde jag ta mej i kragen och öva Logan på att sitta själv i bilen utan att gasta... han har så lätt för att börja låta när han ska sitta och vänta på sin tur, han vill att det ska vara hans tur JÄMT. Och slö-matte har inte övat på saken heller...