lördag 17 oktober 2009

Väsbyträning

Vi har tränat lite med Sandra A i höstrusket. Det har regnat precis hela dagen med undantag precis när vi tränade! Snacka om tajming. Vi var iaf på Väsby Bk och jag körde igenom hela lydnadsettans moment. Förutom läggande under gång. Körde några lägganden vid sidan men de var så osäkra pga underlaget att jag lät bli det momentet.

Så här ser iaf momenten ut nu:
- Tandvisning: det enda problemet jag kan se är att han är lite glad och går fram för att hälsa.
- Linförighet: lite studsigt, ibland för långt fram, men han följer bra med en bra attityd.
- Läggande under gång: osäkert på blött underlag. Bra flyt vid inomhusträning.
- Inkallning: inga problem, ev studs i ingången.
- Ställande under gång: måste köra med stadga i ståendet utomhus, för är det lite ruggigt kryper han gärna ihop.
- Apportering: Bra, dock mer stadga i hållandet i dåliga förhållanden(dvs utomhus) samt att inte greppa utan kommando.
- Hoppet: Studs vid ingång, annars bra!

Jag är nöjd med träningen. Jag håller verkligen tummarna på att det är uppehåll, gärna sol, torrt och över 10 grader ute nästa söndag. Får väl se vad vädergudarna kan göra åt det.. *s*

Här är förresten ett väldigt bra inlägg om att tävlingsträna på egen hand som Fanny Gott skrivit. Fick många bra tips därifrån! Bland annat att ett "ja!" inför varje moment, där tävlingsledaren frågar om man är redo. Det peppar Yoda iaf, som en extra startsignal. Kört med det några dagar nu och det skärper till honom lite.

1 kommentar:

Dvärghundspossen sa...

Vad duktiga ni är... för egen del har det bara blivit jobb och typ ingen träning alls den här veckan.