tisdag 6 oktober 2009

Två steg fram och ett bak.

Jag har rätt länge haft "oj" som felkommando när det blir fel, men insåg idag när jag filmat vår träning att jag säger en jäkla massa oj när jag leker med Yoda. Det är ju inte helt rätt om vi säger så. Det är nog lättare att byta felkommando än att inte säga oj när vi leker tror jag. Så nu ska jag komma på ett bättre felkommando. Tycker det är rätt användbart att ha ibland.

På förmiddagen körde vi några korta pass med apportering samt att sätta sig från läggande, gick toppen! Nu börjar apporteringen få lite flyt, även om detta bara är inomhus och fortfarande väldigt skört. Men det känns helt toppen ändå! Däremot blev eftermiddagens träningspass inte lika bra. Eller, Yoda presterade bra men jag hade helt fel attityd och det smittade av sig på honom. Ush så mycket jag förstör för min hund när jag är på dåligt humör, han ville knappt vara nära mig. Fick mig att fundera på om jag pressar honom för hårt till att leka, att jag har för höga krav på att han ska leka. Så pass att han tycker det är jobbigt. För så fort jag tog fram leksaken idag höll han sig på behörigt avstånd och gav alla lugnande signaler som gick. Stackars hund att ha en sån tokig matte. Jag har nog en rätt kass attityd när jag blir frustrerad över att han inte leker, och han är väldigt känslig för sådant. Det är inte första gången detta händer heller, att han blir låg för att jag intensivt pressar honom att leka. Fy på mig! När jag insåg att han inte ville så började jag även oroa mig för att han skulle vara så på tävling, att jag inte lyckas få igång en positiv attityd innan vi ska in på plan, och att han ska vara låg eller ofokuserad. Fokusen måste vi verkligen få upp, att få in honom i det där jobbajobbajobba läget genom att trycka på en knapp. Ska bara hitta knappen.. ;)

3 kommentarer:

Sandra & Keep sa...

Tyvär tar man personligen illa upp när hunden inte vill leka med en och är man inte på topp blir denna kännsla för mycket. Jobba upp leken väldigt väldigt mycket utanför träningen. Försök att leka med honom minst en gång per dag utanför träningen och utvärdera sedan om det blir bättre.

Dvärghundspossen sa...

Du kanske kan hitta nåt annat sätt att busa upp honom innan ni går in på plan? Nåt som inte är så kravfyllt? Så kan leken få vara till tillfällen då du helt ärligt känner att det är kravlöst.
Angående fel-kommando kan du väl säga typ "nänä" (gullig röst)? Det brukar jag göra. Det säger man ju inte vid andra tillfällen än just när hunden gör fel.

Anonym sa...

Här använder vi hoppsan som det belv nästan så där lite fjolligt. Du vet jag gillar att snacka på med Bacardi som inte fattar ett dugg av vad jag säger :P