måndag 12 oktober 2009

frysigt..

Var ute nu på morgonen i höstrugget i syfte att köra lite lydnad. Det är inte det lättaste när det är ruggigt ute, blött på planen och blåser lite. Inte direkt optimala förhållanden för en dvärgpinscher om vi säger så.. Till att börja med så vill han gå utan att nudda marken, och försöker pricka de torraste områdena på marken. Behöver jag tala om att vår linförighet var rätt konstig? Ställande gick inte heller så bra, eller, det beror på om det är okej att hunden står med en tass upplyft.. Det är svårt att veta hur man ska tampas med att han är frusen/töntig. Pressar jag honom tycker han det är obehagligt, så försöker köra moment som är lättare under dessa förhållanden, där han slipper ligga och sitta speciellt mycket. Bara att hålla tummarna att det är lite varmare och torrare när vi ska tävla... Att anmäla sig till en tävling utomhus i oktober var väl inte det smartaste draget, men vi får ta det som det kommer. Det är ju ingen nyhet att Yoda är frysig av sig. :P När jag i framtiden skaffar en till hund så ska det nog vara av en lite vädertåligare ras om vi säger så.. ;)

3 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Jag tycker också man ska göra det lite lättare för hunden när det är kallt och blött. Att hunden tycker det är hemskt att ligga på kallt blött gräs om det ÄR en ras med jättetunn päls, det har ju liksom rent fysiska orsaker, är knappast nåt man bara kan träna bort. Så varför plåga hunden? Nä, låt dom köra efter sina egna förutsättningar.

Cecilia sa...

Vet du vad - när jag slutade att pressa Udo och bara tränade agility när det var torrt och trevligt, så fick han mycket bättre motivation. Han HATADE regn. Nu kan han tom. springa genom vattenpölar och i regnväder! Många sa till mig att jag måste träna MER i dåligt väder och på blöta planer (innan klickertiden), men jag struntade i det och gjorde som jag själv kände att det skulle bli bäst för Udo. Om det är kallt och äckligt när ni ska tävla - gör det inte! Det är dumt att förstöra första tävlingserfarenheten. Motivation och glädje är ju det viktigaste! Men jag hoppas det blir torrt och varmt!!!

Ida Eklöf sa...

DHP: han är ju inte heller en dum schäfer som gör som man säger bara för att man säger det.. ;)

Cecilia: så där tänker jag faktiskt, att vi måste träna mer i dåligt väder, härdas och kämpa! Men kanske inte pressa honom i samma utsträckning när det är tråkigt väder, utan fokusera mer på attityden istället för att han ska ligga stilla i en vattenpöl.. Tack för tankarna!