onsdag 14 oktober 2009

Träning träning..

Nere på parkeringen körde vi massor med ställande, både snabba ställanden och stadga i ståendet. Gjorde massor med återgångar och har klurat ut att det som fungerar bäst är att k+b när han står. Alltså inte kommendera sitt. När han har en förväntan på att belöning kommer efter sättandet så tjuvar han gärna det! Sista repetionerna så kunde jag föra handen mot godisfickan, vifta lite på armarna och böja lite på knäna utan att han satt sig. Vi får se hur det håller i sig. Han kan göra en grej helt perfekt ena dagen, så att man tror att han fattat det, för att nästa dag ha raderat den delen av minnet.. Man måste även underhålla momenten noggrant med honom, när vi inte tränat en sak på ett tag(dvs en vecka) så tar det en stund att fräscha upp hans minne. Men kan bero på att jag inte lärt in momentet så det verkligen sitter heller. Vissa saker sitter ju trots att de tränas sällan, som hoppet..

Apporteringen ser bra ut även om han har tendenser till tugg när det blåser kallt in i käften på honom.. Får satsa på rätt vindriktning helt enkelt, eller allra bäst: vindstilla! Trots att jag trampade på Yoda TVÅ gånger på vänster framtass så han gallskrek, så höll han position rätt bra. Märkt att han glider framåt och utåt samt tränger mer och mer.. Framförallt när det är förväntan på ett ställande eller läggande.

Har märkt att om jag inte underhåller moment väldigt noggr
Saker jag ska komma ihåg att fråga träningskompisar om nästa gång vi ses:
- Gör jag några DK vid läggandet?
- Hur är min egen hållning i linförigheten?

Ska träna med Sandra E imorrn, och Sandra A på fredag(känner för många Sandror..), blev ingen gruppträning ikväll för ena träningskompisen var sjuk, och den andra flyttstressad. Själv var jag också stressad och hade en sjukt jobbig huvudvärk, så var inte så hemskt besviken över att stanna hemma ikväll. Inte det härligaste vädret ute, blåser hårt och kallt! Kvällens träning blev väl lite småflummig, på vägen dit var Yoda på väg att fastna i en alkoholkontroll hos polisen.. Eller, han tyckte deras piketbuss såg varm och spännande ut och stretade ditåt.. Tokhund! Log lite ursäktande åt Polisen och gick vidare... Men väl nere på plan så var han rätt fokuserad, trots att jag upptäckte att vi haft en hare som publik en stund, då förstod jag varför Yoda vindat så mkt och varit lite vimsig. Men han var lös och stack inte! *tummen upp*

3 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Nån av poliserna kanske hade med sej en söt schäfertjej. *S*

Malin & Ella sa...

Yoda vill bli polishund, fattar du väl... :-P

Ida Eklöf sa...

Malin: Njaa. Får man äta upp busarnas godis då? ;)