tisdag 27 oktober 2009

Ang min hållning..

Jag har pratat med vän och träningskompis L om min hållning. Tydligen är den bara dålig när jag tränar lydnad. Annars har jag en rätt okej hållning tydligen. Min hållning drar nog ned en hel del rätt mycket kan jag tänka mig.

Funderat på över hur jag kan arbeta med den. Dessa alternativ har jag klurat ut på egen hand eller med hjälp av andra:
- bok på huvudet. Måste ske utan hund. Annars får hunden boken på sig..
- bok på huvudet med gosedjur i koppel för att skona hunden.
- att någon klickar(eller annan signal) när jag går rakt, lägga upp kriterier för vad som ska klickas för först.

Fler tips mottages tacksamt!

Annars har jag lite tjat på mig om att jag ska göra en ridhustävling i år. Fått förslag på två iaf. Vi får se. Jag känner att jag vill jobba med saker i lite lugn och ro i vinter och kanske inte pressa oss till att tävla så snart igen.

2 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Det kanske beror på att din uppmärksamhet går till Yoda, och Yoda är nere på marken.
Det hjälper nog inte att träna hållning UTAN hund, ifall hunden är själva anledningen till att du sjunker ihop i lydnads-sammanhang. Försök hitta på ett tanke-knep istället. Tänk t ex att du har en heliumballong fast i huvet, och ytterligare en i varje bröstmuskel. Det var ett tips jag fick höra nån gång.

Tina sa...

Jag förstår att det är svårt när man samtidigt vill titta på en liten hund. Träna på promenader där du inte behöver tänka moment. Sedan kan du testa att träna där du har speglar och kan se Yoda i dom eller när någon är med och kollar Yoda åt dig.