torsdag 8 oktober 2009

Stulet är bäst!

Igår var vi på botkyrka bk med Sandra, Anna och Tina. Som plan hade jag att köra apportering, kedja ihop den med hoppet samt bli kommenderad i fria följet. Började med att köra apporteringen och få den att funka. Tror det är första gången han gör det så bra med sådan störning som det var. Det momentet börjar kännas säkrare och säkrare! Körde sedan hoppet separat, men bautabelöning = rå kyckling. Att Sandra stod med en skål med en bit rå kyckling en bit bort var alldeles för stor störning och det tog några repetitioner innan han kunde fokusera på mig istället för kycklingen. Han studsar på mitt ben vid ingångarna efter hoppet, funderar på om jag ska börja pilla med det eller ej... Sen kedjade vi ihop apporteringen och hoppet med den andra biten rå kyckling som belöning. Han fick göra den kedjan flera gånger, och klara det utmärkt! Jag är grymt nöjd, för just apporteringen har varit en jättesvår grej att klura ut hur vi ska klara av.

Fick kommendering i linförigheten. Tina fick vara tävlingsledare och hon var en väldigt spännande sådan, iaf när vi gick in på plan och ställde upp bredvid henne. Jag tyckte Yoda hängde på bra i linförigheten, han var rätt het och studsig, men hellre det än att han är disträ och nosar runt.

För att summera kvällen så hade Yoda i stort väldigt bra(ovanligt bra) fokus. Jag stressade inte på honom och tvingade honom till att leka, utan lekte lite när han ville, ville han inte så slutade jag. Dessutom tillverkade jag igår små nya leksaker, som består av ihopknutna tygstuvar.. Det var skoj sa Yod! Tror att variera leksaker och ha med olika är bra också. Favoriten för kvällen var så klart någon annans leksak, nämligen Kvattros kamptrasa! "Stulna" saker är alltid bäst!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det såg väldigt bra ut igår tycker jag. Jag tycker alla var duktiga på att vara fokuserade, ja alla hundar menar jag såklart, för det var störande med andra hundar och andra förare som lät. Att kunna träna i den miljön över huvudtaget ska man vara tacksam och nöjd över. Det kommer gå fint på tävlingen.
Tina

Dvärghundspossen sa...

Låter som att det går jättebra nu. :-D

Ida Eklöf sa...

Det är nästan enklare att träna Yoda med mycket störning som är konstant, än med lite störning(typ enstaka som går förbi en bit bort och sånt). Men jag är grymt nöjd med gårdagen!