måndag 3 maj 2010

shejping är kul!

Det är väldigt roligt att shejpa Yoda, för han hittar på så mycket lustiga saker! Det är verkligen kul att se vad hundarna prövar för beteenden när man väntar ut något speciellt. Igår tränade vi tex nosduttar, flera nosduttar på rad. Det har vi aldrig gjort förut och herrn blev lite frustrerad, så när en dutt inte räckte så duttade han och nafsade mig i handen samtidigt.. Och ja, han frustrationsknorrande också. Jag kanske är den enda som skrattar åt att min hund försöker bita mig under träning. :D Men det var så himla roligt!

Vi har börjat träna kontaktfält, 2 av, 2 på-metoden eller vad den kallas. Till det använder vi trapphuset. Han fattar snabbt, men på köpet när jag idag började med honom från 3:e steget nerifrån så upptäckte jag att han hoppar upp baklänges för trappen! Det ser rätt roligt ut när en hund som är ungefär lika hög som ett trappsteg slänger upp bakbenen sådär! En början till mitt avlägsna mål om ett handstående!

Dagens slalomträning var rätt misslyckad, och det berodde helt på mig! Tog mig i kragen och linkade iväg med slalom och hund till lämplig gräsplätt. Linkandet hör ihop med att jag smällde en dörr på min hälsena imorse, och har rätt ont.. När jag väl ställt upp slalomet, riggat kameran och laddat upp mentalt så upptäckte jag att godiset blivit kvar hemma. Hittade några torra bitar i jackfickan men de var inte mycket att hurra för enligt Y. Så det blev ett kort träningspass..

Inga kommentarer: