måndag 31 maj 2010

1:a pris i lydnadsettan!

Igår var vi och tävlade på Hölö-Mörkö Bk. Mycket var till vår fördel, det var endast 4 hundar i klassen, solen sken och vi hade hunnit träna lite på planen kvällen innan.

Här är alla momenten med poäng och kommentarer:
  • Platsliggning: 10 p (hunden bredvid började krypa i slutet, och jag spände upp mig rejält då, men Yoda låg kvar!)
  • Tandvisning: 10 p (fick göra den på ett bord, Yoda var lite flamsig och skulle titta på allt annat än domaren)
  • Linförighet: 6 p; hoppar, plogar, drar i kopplet, ngt långt fram. (han flaxade, studsade och hade inte så bra fokus och position men trevlig attityd)
  • Läggande: 8 p; DK + framförande. (fick ropa lite på honom för att han skulle hänga med. DK kan vara att jag tittat på honom, har inte sett filmen ännu)
  • Inkallande: 7,5 p; felaktig pos, hoppar på föraren. (lade sig när jag sa stanna och gick)
  • Ställande: 9 p; tar två steg.
  • Apportering: 9 p; flyttar sig. (och hans grepp var löst och katastrofalt, apporten höll på att glida ur munnen på honom...)
  • Hopp över hinder: 10 p.
  • Helhetsintryck: 9 p; trevligt ekipage. Ej färdigtränade än!

Poäng totalt: 167,5

Idag tog inte Yoda så många utflykter, bara en när jag ville ha en annan apportbock och han då såg hinken med spännande grejer, och någon till fram för att kolla in domaren. Jag är mycket nöjd med dagen även om jag inte var så nöjd inne på plan just då över att jag inte tränat tillräckligt så vissa saker (läs; transporter och uthållighet).

Dagens stora bedrift var platsliggningen! Jag är nog den som är mest osäker på den av mig och Yoda, han tittar på mig och börjar jag bete mig nervöst så smittar det ju av sig.. Men nu är vi färdigtävlade i ettan och ska börja fundera på hur träningen för tvåan ska läggas upp! Egentligen så menar jag hur träningen för RUTAN ska läggas upp, allt det andra är redan påbörjat.. Finns några varianter att välja på.

1 kommentar:

Jeppsson sa...

Stort grattis! :-D

Förresten, har du sett att jag kör en Star Trek-serie i min blogg nu?