måndag 10 maj 2010

Mer kontaktfält!

Egentligen var tanken att åka iväg ikväll och träna hund, men min ork är minimal och vädret är inge vidare ute.. Så vi stannade hemma och det blev lite mer kontaktfältsträning här hemma!

En sak jag funderat på är att han i början av varje shejpingpass prövar en massa grejer, och då är det alltid. Att han erbjuder ligg, hoppstå, stå på bakben och lite annat på brädan är mest roligt, han flyger dessutom av den ned i mattan då och då men verkar inte alls bekymrad över det! Idag har jag inte felat honom alls när jag shejpat, något som börjat smyga in sig mer och mer i träningen utan att jag märkt det! Fy på mig! När jag låter bli att fela honom så går det så himla mycket bättre och både min och Yodas attityd är trevligare. :D

Har flyttat mig på olika sidor av brädan, även så att jag står bakom honom. Det var klurigt tyckte han, men lärt mig sen tidigare att det är bättre att börja flytta sig i tid än att stå kvar på samma ställe hela tiden... Och försökte ha belöningsplaceringen rakt fram hela tiden, samt bara belöna när han är på väg av brädan rakt fram, inte åt sidorna. Yoda är inte en hund som drar sig för att hoppa ned från saker, och vill inte ha honom hoppandes ned för A-hinder eller annat..

2 kommentarer:

Malin & Ella sa...

Duktiga Yoda, som han jobbar! :D Vi ska köra lite kontaktfältsträning imorgon är det tänkt...

Sandra & Keep sa...

Ser jättesnyggt ut, ända kommentaren jag har är att jag skulle rekomendera dig att sänka belöningsplaceringen. Om du belönar honom närmare marken så kommer han söka sig mer nedåt och få en bättre viktförskjutning bakåt. Detta kommer hjälpa honom att bromsa på klätterhindren. Försök även hålla på kriteriet att han ska stå rakt, framtassarna ska vara på samma ställe efter kontaktfältet oavsätt vart du står. Annars mycket fint jobbat:-D