lördag 15 maj 2010

fredagsträning

Igår tränade jag, Sandra E och Angelica i Visättra. Både A och S skulle spåra med sina hundar, så jag och Yoda gjorde upp en liten träningsplan för oss själva och plockade fram hinder medan de lade sina spår. Sen kikade jag lite när de spårade, och några timmar senare kom vi igång med agilityträning. Körde rak kort tunnel med Yoda, men lyckades inte riktigt värdeladda den som jag tänkt mig. Efter lite fnul på belöningsplacering så gjorde vi framsteg iaf! Vi få fortsätta kämpa, dels på värdeöverföring till leksaker, sen till tunneln.. Körde även hopphinder, och även där börjar han få driv och det börjar lossna. Kontaktfälten går bra, dock behöver jag planera min kriteriehöjning lite bättre. Har fått låna Susan Garrets artikelkompendie "Foundation Training", första gången jag läste det fattade jag inte mycket, men nu när jag läser det igen och börjat träna agility så hittar jag många tips att suga åt mig av :D

Upptäckt att han faktiskt har svårt att springa från mig fram till tex ett hinder på eget bevåg. Att springa bort från mig är lite knepigt, och något vi får träna på. Det kanske löser sig automatiskt när vi byggt upp ett större värde för hindren. Däcket har tex redan ett sånt värde.

1 kommentar:

Jeppsson sa...

Det verkar skoj men riktigt knepigt med agility. :-)