onsdag 5 maj 2010

agilitykurs del 2

Igår var det andra kurstillfället i agilityn. Så här gick det hindertyp för hindertyp, mest för mitt eget minne..
  • Cirkelarbete: han går tajt och bra på vänstersidan. Högersidan är en annan historia. Han är långt bort, och körde igår bara med honom på yttersidan. Men fick in honom lite med belöningsposition, behöver dock tänka mer på den och verkligen ha en bild av hur jag vill att det ska se ut.
  • Slalom(2-pinnars port): Han var ofokuserad, gick runt och nosade, ville inte alls vara med. På 8 minuter blev det 4 belöningstillfällen.. Han gick iväg, och jag tror att det bland annat beror på att jag hade för hög svårighet med tanke på störningen. Så jag stod där vi slalomet med en hund som gick 15 m bort och nosade.
  • Tunneln: Han gick tillbaka lite och gick bara in i tunneln och betedde sig som att det var en bur. *s* Sen efter ett tag så sprang han snyggt genom den!
  • Däcket: innan jag flyttade på däcken så var nosen i backen efter tidigare hundars godis. När jag flyttat på det så skötte han det galant!
  • Hopphinder: jag måste bli bättre med min belöningsplacering! Samt att han gärna smiter mellan hinderstödet när han hoppat hindret och ska runda stödet. Kortaste vägen säger Yoda! Även här flyttade jag hindret en bit från godismarken...
  • Kontaktfält: Bestod mest av nosande på brädan och marken, han sätter sig gärna på kontaktfältet med tassarna i backen och rumpan på brädan. Vet inte om det är bra eller dåligt, han får ju dessutom en viktförskjutning bakåt då vilket inte är helt fel. Jag var ofokuserad och trött när vi körde detta, så blev rätt virrigt.

Det är svårt med kurs, för det är så himla mycket och många intryck. Samtidigt ska man hålla koll på att andras hundar inte kommer för nära, samt att Yoda håller fokus på mig. Och att jag snabbt ska klura ut vilka kriterier jag vill ha för varje hinder. Min hjärna hänger inte riktigt med ibland..

Inga kommentarer: