söndag 2 maj 2010

Gårdagens tävling!

Igår tävlade vi lydnadsklass 1 på Huddinge Hundungdoms KM. Jag är oerhört nöjd med vår insats, det känns verkligen som vi kommit jättelångt sen sist vi tävlade, och bara sen i fredags också då jag inte trodde att vi ens skulle ha någon kontakt alls på plan... Men fick en superbra tips från Malin att jogga in på plan med honom, och så var även vår uppvärmning, att jag joggade runt med honom utanför planen. Det var bra på flera sätt: jag var stelfrusen och blev lite varmare, samt att Yoda gick upp i en bra aktivitetsnivå! Dessutom blir ju han lite varm i kroppen då, vilket är bra för en frusen liten hund.


Plats: 0 (jag stannade kvar bredvid honom, samt att han reste sig när en annan hund sprang från plan)
Tandvisning: 10
Linförighet: 9,5 (det var snällt)
Läggande u. gång: 0 (han ställde sig istället)
Inkallning: 10
Ställande u. gång: 9 (snällt betyg, han satte sig för tidigt)
Apport: 9 (tjuvar)
Hopp över hinder: 10
Helhetsintryck: 10

Hela 134 poäng skrapade vi ihop! Ni skulle sett honom, han hade superfokus på mig hela tiden. Vi har ju en del problem med att han tappar och nosar runt, inte något sånt alls igår! Det är lustigt att vi går bättre på tävling än på träning faktiskt.. Jag samlar ihop mig på ett helt annat sätt på tävling, och är inte så himla nervös heller. Jag är mer nervös för saker runt omkring som hur man ska ta sig dit, vilket startnr och andra rätt oväsentliga grejer. Det som sker på plan är ju faktiskt det enda man har kontroll över så att säga. Han gick som jag väntat mig igår, platsen hade jag räknat att nolla genom att stå över eller att stå kvar hos honom, även läggandet och ställandet var något osäkra. Han var så himla duktig iaf lilla hjärthunden!

2 kommentarer:

Jeppsson sa...

Grattis till alla tio-poängarna!

Schäfer-bebisen kommer till hösten. Blivande mamma ska paras när hon löper nästa gång, det blir förmodligen tidigt i sommar.

Kickan sa...

Wow vilka poäng!! Grattis! :D