onsdag 19 maj 2010

agilitykurs del 4

  • Cirkelarbete: Lös, skötte sig bra. Försvårade lite genom att svänga och stanna, han hängde rätt snabbt med på att hålla bättre koll på mitt kroppsspråk!
  • Slalom: stod över det, lekte med honom istället.
  • Tunneln: ingångarna spökar inte lika mycket! Hade en rätt kort tunnel och vi fortsatte att bara värdeladda den med raka ingångar.
  • Säcken: Vi gjorde den någon gång i vintras och då var den klurig tyckte han. Men denna gång så sprang han 3 rep självmant genom säcken! (uppvikt till halva längden, inte lång, men tung!)
  • Däcket: Inga problem, bara fortsätta jobba ut avstånd.
  • Hopphinder: Det har börjat lossna, han har bättre driv, men det måste bli mycket bättre!
  • Kontaktfält: Bättre! Jobbade på bra och jag ökade mitt avstånd från honom, både genom att stå längre bak så han var tvungen att gå från mig, och längre ut på sidan. Gjorde även hela bommen 2 ggr med fart och frivilligt stopp 2 av/2 på.
  • Sitt-stanna-kvar: Funkar bra, så länge jag inte springer runt honom. Det får vi träna lite på, även i andra situationer med stadga.
Jag måste verkligen jobba på belöningarna! Nu hade vi stekt ägg, men när det ligger korv, salami och köttbullar på backen så är inte stekt ägg så värdefullt. Har ett dilemma där, för han får ju inte äta vad som helst(typ ingenting..) pga sin urinsten. Men samtidigt så känns det meningslöst att försöka motivera upp honom på kurs med stekt ägg, vilket är mums i andra sammanhang, men inte på kurs! Fick lite högrev av Sandra E, och då såg jag en enorm förändring i hans motivation kan jag säga, han höll på att gå ur trasorna helt och hållet... Så det tål att tänkas på. Ska fråga veterinären hur illa det är att ge honom smaskigt godis nån gång i veckan, hur farligt det är för honom..

Efteråt tränade vi lite lydnad. Läggande under gång var inga problem idag, det var ljumt och torrt ute på planen, så han gjorde snygga lägganden! Gjorde även kort platsliggningar när Sandra kastade leksaker och tränade inkallningar, och han låg bra för det mesta. Fick även kommendering i linförigheten, där märktes det att vi gått kurs innan, för han var trött och tappade lite. Men han går fortfarande mycket bättre än i höstas, så jag är nöjd! Uthållighet och sitta kvar i position och vänta är sånt vi måste jobba på dock.

1 kommentar:

Kickan sa...

Vad kul att det går så bra med agilityn! :D