onsdag 12 maj 2010

agilitykurs del 3

  • Cirkelarbete: släppte kopplet i backen och gjorde det stora framsteget att lita på honom! Han följde bra, och han följer mycket bättre när jag ökar tempot än när jag går normalt. Duktig kille!
  • Slalom: körde först några ingångar på en port, sen utökade jag med en port till bakom. Vi har kört det förut och han tog båda bra!
  • Tunneln: Det går spöken i tunnelingångarna. Vi har inte tränat något på sådana sen förra kurstillfället. När han är på min vänstra sida gör han bra ingångar och kör hela tunneln i bra fart, men när han är på min högra så beter han sig som att vi kör burlekar. Dvs springa in och lägga sig precis innanför öppningen. Fått tips om hur jag ska få bort detta: korta ned tunneln och ha mycket bra belöning på andra sidan. Det skall prövas på fredag.
  • Däcket: han slängde sig mot däcket innan jag han koppla loss honom, så vi har inga problem med drag dit.. :D
  • Hopphinder: Lågmotiverad hund tills jag fick tips från Sandra om att vara roligare när han hoppat(så han inte stannar och nosar på andra sidan) och såklart så ökade hans entusiasm otroligt mycket när jag rörde på mig och tjoa. :)
  • Kontaktfält: Jag borde förenklat det mer när vi tog ut beteendet med de störningar som är på kurs, men han kämpade på och gjorde några bra när jag satte rätt nivå!
Mycket nöjd är jag, fick en hel del bra tips och känner att det går framåt! Efteråt tränade jag och Sandra lite lydnad, Yoda gjorde massa bra ställanden men inte en lika bra platsliggning. Det var kallt ute. :/

2 kommentarer:

Jeppsson sa...

Du får skaffa ligg-underlag. ;-)

Pernilla sa...

Vad kul att det går så bra :-) Tror iofs aldrig jag hört en hund som lekt burlekar i en tunnel men varför inte? Är ju lite som en bur! haha Hoppas vi kan träffas och träna någon dag framöver!