måndag 30 november 2009

Veterinärbesök och foderfunderingar

Idag har vi spenderat eftermiddagen hos veterinären. Anledningen till detta var att i morse så droppade det blod från Yodas snopp. Rätt ruggigt faktiskt. Undersökte och tvättade och konstaterade att det såg ut som att blodet kom från urinröret. Efter att ha jagat min hund med en glasburk i 10 minuter så fick vi ihop kanske en tesked urin till veterinären.. Fast väl på plats ville de ha mer, och gav mig en stor slev.. Jo tjena, Yoda uttryckte mycket tydligt att han inte tänkte kissa om jag höll den där äckliga grejen i handen!

Resultat av veterinärbesöket: nästan en tusenlapp fattigare och en hund som de inte hittade några större fel på. Prostatan var okej(han är ju kastrerad men bäst att kolla för att utesluta), urinprovet var okej, allmäntillstånd var okej. Allt var okej. Yoda tyckte till och med att det var okej att få ett finger i röven.. Veterinären förberedde mig på att han skulle skrika, men han snegla mest misstänksamt. Lilla hjärtehunden var väldigt duktig idag, lät sig hanteras lite hur som helst och klagade inte speciellt mycket. Förutom på att han tyckte det var urbota tråkigt att sitta och vänta. Men det tyckte matte också..

Vi ska avvakta, finns misstanke om att det finns eller funnits grus i urinvägarna, men eftersom hans symptom försvunnit när vi kom till veterinären och att proverna inte visa något heller så är det klurig. Återkommer de så får vi undersöka honom djupare.

En annan sak jag kom och tänka på är att jag bytt foder rätt nyligen, och det här är andra gången det droppar blod från min hunds snopp sen dess. Vet inte om det har ett samband, veterinären trodde inte att ett foderbyte kunde ha sådana effekter. Men jag tänker byta ändå, eftersom han reagerar på kornet eller potatisfibrerna i fodret genom små fina finnar och knölar.. :S Antagligen något av det han reagerar på eftersom inte det fanns i fodret jag hade innan, där var ris det enda spannmålet. Tyvärr finns det inga färskfoder med ris som enda spannmål. Däremot såg jag att Mälarö färskfoder har halvfoder som man själv kan blanda med valfritt spannmål/grönsaker. Men det lutar mest åt att vi kommer gå över till BARF, vilket iofs kan innehålla de där halvfodrerna. Måste en hund ha spannmål verkligen? Det är ju rätt "stora" mängder i de flesta foder tycker jag. Okej att man ger vom och lite grönsaker, men just ris/vete/korn/råg/potatis ställer jag mig rätt skeptisk till. Det är ju mest bukfylla..

6 kommentarer:

Malin & Ella sa...

Det är inte helt omöjligt att det är fodret, får han plitar och knutor av det, så kan de ju säkert komma irritation "där" också...?

Spannmål i hundmat tror jag inte på, nu får Ella lite ibland bara för att hon tycker det är gott och hon tål det bra, men det ska ju inte vara någon större del av kosten. Men har du hört talas om "Vom og Hundemat"? Ett norskt färdigblandat BARF-foder som precis kommit hit. Köpte lite för att testa, kan återkomma med resultatet sen...

Matte sa...

Finns lite att läsa om BARF här: http://www.klickerklok.se/pavlov/barfsv.htm Själv ger jag standart mild (halvfoder) och nedmalda kycklingskrov till kräsna Albus :) Jag tycker att det är bra att ha lite torrfoder, är enkelt att ta med om man ska bort och så.

Anonym sa...

Yoda kunde väl inte kissa i samma slev som Freddie heller ;)
Skönt att det inte var något i alla fall. Vom & Hundemat finns på Enskede hund & katt. Säg till så kan jag handla nästa gång jag ska dit. Helt godkänt av mig ur BARF-synpunkt. Jag ger varken spannmål eller grönsaker men grönsaker är ok men onödigt om man nu inte behöver utfyllnad.
Tina

Per T sa...

"Yoda tyckte till och med att det var okej att få ett finger i röven."

Inget de flesta tänker på gällande hanteringsträningen kanske? ;)

Aldrig kul att gå till veterinären. Vi kör Standardt Vilt och blandar med allt från köttfärs till råa kycklingdelar m.m. Standardt innehåller åtminstone bara ris som spannmål och Wippa verkar må bra så.

Att fullständigt BARFa skulle aldrig funka för oss, då skulle vi behöva en extra frys. Svårt när man bor i en tvåa...

Ida Eklöf sa...

Per T: Haha, kanske bör tillägga att vi inte tränat på detta i hanteringsträningen :P

Fördelen med liten hund är ju att barfen inte tar så mycket plats, om jag inte köper gigantiska partier. Vi har använt standart normal, och det fungerade bra. Han är tillbaka på det nu istället för färskfodret.

Katta & Doriz sa...

Klart fodret kan påverka! Det är ju välkänt att katter påverkas starkt av foder. Många får njurproblem pga dåligt foder. Så varför inte hund?
Och spannmål, det är bara bukfylla. Hundar tar inte upp det i någon större utsträckning.
Hoppas Sprallis blir bra nu!