tisdag 24 november 2009

Slalom och apport!

Idag har vi varit nere på grusplanen och tränat lite. Först och främst slalom. Det gick bra, först så började jag med att bara ha en port för att få till ingångarna, framförallt när han är på höger sida om mig och inte kan ta snabbaste vägen genom porten. Pysslig som jag är har jag även illustrerat det hela:

Här är det visserligen två portar, men det är det här vi gjort idag. Först de svåra ingångarna med bara en port, sen längre bort och med mer fart. Sen båda. Kör ungefär varannan gång med belöning mellan portarna och varannan med belöning först när han tagit båda. Han börjar fatta! :D Märks tydligt på honom när han är trött när vi håller på att shejpa det här. Lättare att ta pauser när man är fler som tränar, men nu så tvingade jag mig själv att pausa honom och själv tänka igenom nästa steg.

Vi tränade även lite apportering med apportbock. Lämnade med apporten och kallade in, samt lite fritt följ med apporten i munnen. Man ser verkligen att han koncentrerar sig enormt när han går med den i munnen! Inte samma flygande trav som han har annars, utan en mer kontrollerad samlad sådan. Inkallningarna galoppar han dock bra i, även om farten inte är den samma som inkallningar utan apport.

Jag är så himla glad att ha fått låna hörnen till långhoppet, dvs fyra pinnar med metallfot, perfekt för slalominlärning! Det är guld, det gör inget att man blir helt slut av att släpa runt på det. Hellre det än att inte ha något slalom att träna på alls! ;) Höll på att slå omkull en kille i hissen med dem, ni vet som när man vänder med en lång planka i gamla komedier och alltid smäller till någon.. Ska jag åka kommunalt med dem så åker de nog ner i dramaten för skona mina medtrafikanter... *s*

1 kommentar:

Dvärghundspossen sa...

Haha, kan se framför mej hur du åker buss med dom där stöden som värsta Papphammar.