tisdag 17 november 2009

Motivationsfunderingar.

Efter att jag haft x antal misslyckades träningspass i slalom så har Yoda ett motstånd för att gå genom porten som vi ska träna ingångar på. Det är helt och hållet mitt fel, har tränat under ofördelaktiga förhållanden samt lyckats kasta saker på honom när han väl gjort rätt.

Nu på morgonen har jag kampat upp honom rejält, satt upp slalomporten och inväntat. Har klickat så fort han befunnit sig på väg mellan portarna, inte när han nosat på dem. Och belönat med kastad leksak och kamp. Har fått några bra tillfällen, men han är osäker på vad som förväntas och verkar känna sig pressad. Han går nämligen och lägger sig på mattan när jag inväntar honom. Och då tar jag lätt till att locka på honom tillbaka till "träningsplatsen". Nackdel med att bo litet, ja. Men vill inte ta ut slalomet i korridoren förrän han åtminstone har ett hum om vad han ska göra. Där finns det andra störningar än mjuka mattor..

1 kommentar:

Malin sa...

Hm, att kasta saker på sin hund när den gör rätt är kanske ungefär lika konstruktivt som att slå den i huvudet...? ;)