söndag 15 november 2009

klantmatte gör det jobbigt för Yod.

Idag har vi försökt oss på lite slalom. Först försökte jag ute, med mina gåstavar som pinnar. Det gick inge vidare, var blött och äckligt på gräsmattan. Dessutom lyckades han springa in i en av stavarna och ville sen inte alls gå nära dem. Han är inte så förtjust i att det är mörkt ute heller, så vi hade inte oddsen på vår sida direkt. Däremot har jag kommit på en bra belöning! Har en sån där liten godisväska i nylon. Jag kastar den, som belöning, och matar honom ur den sen. Leksaker är han inte så pepp på, och att kasta godis på en gräsmatta blir ett evigt letande och missar flytet i träningen. Så korv i påse blev det!

För att tillrättalägga miljön och göra det lite enklare för honom så försökte jag bygga ihop två slalompinnar inne. De består av två glasflaskor med lite kulor(glas/sten, såna där man hade när man var liten) och en halv gardinstång i varje..

Pass 1:
kriterie: röra sig framåt mellan pinnarna
Var mer intresserad av att välta flaskorna för att få ut innehållet, för saker som ligger i flaskor/burkar bör vara mat i Yodas värld. Efter att ha hindrat honom att välta omkull hela slalomet 6 ggr så prövade han annat och fick klick!

Pass 2:

Kriterie: röra sig framåt mellan pinnarna. Belöna när han är mitt mellan dem och ej belöna och han nosduttar dem.
Går genom porten, ibland trav. Gör det både när han är på höger och vänster sida.
Att tänka på: belöna innan han hinner vända sig om mot mig. Hur få upp mer fart?)

Pass 3:
Kriterie: gå genom porten både när jag är på höger och vänster sida om honom.
Råkar kasta godispåsen i huvudet på honom första ingången. Resultat: hund som inte vill gå igenom porten igen, framförallt inte när jag håller i äckliga grejen som jag kastar i huvudet på honom.. Klantarsle till matte som inte kan kasta!

1 kommentar:

Dvärghundspossen sa...

Korv i påse skulle nog vara en bra grej för Bisse också... Bisse kan få ryck ibland och kampa som en dåre, men det kommer när det kommer bara. Känns som att det bara blir ytterligare ett moment att träna om man skulle försöka ha leksaksbelöningar.