lördag 21 november 2009

söthund

Yoda har lite problem med att jag är på golvet och han är uppe i loftsängen med husse.. *s* Och det bästa sättet att komma nära matte är att försöka klämma sig mellan räcket och madrassen?



Idag har vi varit ute på en riktigt lång skogstur. Träffade på ett gäng jägare, de skulle ut och skjuta rådjur tydligen. Yoda har både fått vara lös och kopplad, när han blir för het på att spåra vilt kopplar jag upp honom i några minuter och klickar ofta för kontakt, när han lugnat sig lite får han gå lös igen och jag fortsätter den höga belöningsfrekvensen på all kontakt. Går bra då, men gäller att ha koll på honom. Han är snabb.. Men det syns tydligt på honom när han får något i näsan och funderar på att sticka. Gäller att fånga honom innan. Han kom faktiskt på varenda inkallning idag. Att bygga upp ett stort värde att vara i närheten av mig varje gång han är lös är nog rätt väg att gå. Och ha honom kopplad där jag vet att det är svårt för honom. Det rör sig som sagt en hel del vilt i skogarna här.. Fast efter helgen blir det väl några rådjur färre..

5 kommentarer:

Per T sa...

Äsch, jag tror nog Yoda skulle vara en grym rådjurshund! Låna lite jaktmark å låt han jaga lite :D han skulle nog tycka det var super!

Ida Eklöf sa...

Han skulle säkert gilla det, men eftersom jag jobbat rätt hårt på att han INTE ska jaga senaste halvåret så känns det inte riktigt som att jag vill riskera de framsteg vi gjort ;) Han får jaga skator som externbelöning istället! (han stannar när de flugit upp)

Anonym sa...

Lite skvallerträning på viltdofter på samma sätt som titta leken med hundar kanske. När jag har B lös på vardagspromenadsrunder försöker jag se till just att det är rätt atraktivt att vara hos el nära mig, med tanke på hur mkt skogsmulle på egenhand han har i sig.

Vilma sa...

Hej, hoppas det inte gör något om jag lägger in dig i min blogglista så jag kan se när du uppdaterat. Gillar dina filmer och förklaringar, de ger mig inspiration ;D

Mvh / Tina

Dvärghundspossen sa...

Vilken otroligt gullig liten nos! :-D