torsdag 19 november 2009

träning i dagarna två.

Gårdagens garageträning:
Min plan var att köra apportering, inkall med apport bland annat. Dock så hade jag med ett föremål som jag inte testat förut, så det gick inte alls. Istället blev det lite burlekar, fokus och bara vara. Även om det inte blev så mycket riktig träning är jag nöjd, han skötte sig rätt bra. Dessutom var han mycket frustrerad över att det fanns en dvärgpinscher-tjej där. Hundar som ser likadana ut är tydligen MYCKET häftigare än hundar som är av annan ras. Han var mycket nyfiken på henne. När hon hoppat in i sin bil och vi bara busade lite så tog sig Yoda ett rejält frivarv i garaget och rejsade rejält. Han är rolig han!

Dagens träning:
Träffade Sandra och Keep för att träna lite agility. Framförallt slalom! Otroligt nog så gick det enormt bra, Yoda fattade och han jobbade fint. Han fick kämpa en del några gånger för att förstå vad jag ville ha ut av honom, men han klarade det! Vi körde ingångar på en port från många vinklar, sen två portar som han ska springa igenom. Kan säkert hitta någon bild för att förklara det sen. Tränar efter Susan Garretts 2x2 metod iaf. Han fick rätt mycket långa pauser i bur och skötte detta utan så himla mycket ljud. Vid ett tillfälle så såg vi till och med att han låg ihopkurad längst in i buren och myste.


En av de viktigare uppgifterna för Yoda idag var att störa Keep när han låg plats. Det var alltså meningen att han skulle vara en störning. Bajsjobbigt tyckte Keep, men han fixade det! Han är så himla rolig. *s* Sandra busade med Yoda och matade honom med leverpastej och studsade runt runt Keep där han låg. Det kan inte varit lätt. En av de tillfällen min studsande, tiggande och påträngande hund kan nyttjas för dessa störiga egenskaper. Kul tyckte Yoda, att bli matad med pastej, hoppa runt och sådär. Han är ju inte svår att få att studsa runt och vara en bra störning om vi säger så.. ;)

Dessutom har jag fått låna ett slalom, eller fyra slalompinnar med "fot" så att säga. Skitbra, de kan jag köra inomhus! Så nu kan vi börja köra det lite ordentligt och lära in det. :D

1 kommentar:

Malin sa...

Efter lydnadsprovet, när jag orkar tänka på annat igen, hänger jag gärna med och tränar - hunden har ju rejäl agilityabstinens...