onsdag 2 september 2009

Sökträning

Idag träffades vi tre från klickerforumet för att köra lite sökövningar. Först var jag inställd på att jag och Yoda inte skulle köra alls, utan att han skulle få sitta där och skälla och ha tråkigt. Men han överraskade mig genom att inte skälla så mycket! Vi tog honom först, innan han hade hunnit börja skälla, sen så satt han och gapade ett tag, men så fort vi börja röra oss mot hundarna igen så tystnade han nästan direkt. Och satt tyst och snällt medan jag gick fram, gav honom gotta och sen gick iväg igen. När jag kommit 5 meter ifrån honom började han skälla igen. Men det här är inte alls samma sak som varit tidigare, då han hysteriskt skällt för att han varit så taggad, det här var bara ett "lämna mig inte matte!" skall! Alltså så har vår träning gett resultat! Inte sagt att jag ska slappa för det, men han har börjat förstå min nya princip. :D

Själva söket då.. Körde på fält med gräs i dvärgpinscherhöjd, så han hade rätt bra sikt, han fick springa mellan figgarna som rörde sig både utåt och framåt! Första omgången var rätt enkel, andra omgången så tyckte jag figgarna kunde huka sig lite så att de var lite mindre synliga i gräset. Det var svårt! Han ville inte springa rakt ut när han inte såg en figge utan började pyssla med annat. För tidigt för det. Alla 3 hundarna som var med idag, inklusive Yoda, jobbade fint och hade roligt. Vi förare också!

2 kommentarer:

Tina sa...

Kul att både antiskallträning och sökträningen börjar arta sig. Enligt Canis så ska man inte börja med dolda förän hunden springer säkert 50 m ut.
Tina

Dvärghundspossen sa...

Vår plan är nu att köra sök-appellen till våren. :-) Har också tränat sök idag!