tisdag 29 september 2009

Slalom och velpotteri

Har massor med hundträningsinspiration idag!

Var på eftermiddagen ute en stund på gräsmattan här bakom med mina gåstavar, en klicker, kampleksak, godis och bra attityd. Här skulle det börja shejpas slalom! 2x2 metoden, om någon undrar. ;) Det tog en stund innan polletten trillar ned och jag har en känsla av att jag hjälpte honom en hel del. Det prövades att nosdutta, gnida låret mot stavarna, backa in i porten, välta omkull stavarna och försöka apportera dem, och han var även på väg att kissa på dem, men där avbröt jag hans uppfinningsrikedom.. ;) Han blev grymt trött iaf, och det var extra svårt att hålla på med detta ute eftersom det fanns en del störningar, som människor som gick förbi, blåst och sånt. När man står framför ett par gåstavar nedkörda i marken med en hund som sitter med ryggen mot en och kollar på något annat ser man nog rätt mystisk ut för den delen..

Det härligaste med eftermiddagens pass var att jag kunde ha leksaken som belöning, den är såpass värdeladdad att det funkade! Nämligen svårt att kasta godis i belöningslinjen, leksak är lättare! Så jag är sjukt nöjd.

Nu på kvällen körde vi lite lydnad nere på plan, bara fritt följ och ställande under gång. Gick helt okej, han var väldigt störd över att människor och hundar promenerade förbi i mörkret.

Jag har fått erbjudande om en plats på en sökkurs i helgen, jag är sugen men velar lite fram och tillbaka. Samtidigt som sök är roligt så är jag rädd för att tycka det är oroligt för att Yoda inte fattat det till 100%. Visst är alla nybörjare i början, men med tanke på hur svårt Yoda har att slå på näsan så känns det lite hopplöst. Fast en kurs kanske är vad jag behöver för att det inte ska kännas så himla hopplöst? Söket ligger ju på hyllan för tillfället, men kanske är kul med kurs ändå? Ska bara bestämma mig för om jag har råd eller ej. Annars hade jag ju funderingar på att åka till Säffle i helgen, vilket jag än gör så blir det ju en utgift. Bara att välja! Jag är en riktig velpotta som inte kan bestämma mig, för er som inte redan visste det.

3 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Du får köra ole, dole, doff på alternativen...

Anonym sa...

Sök kursen röstar jag för! ;) Inte ett dugg partisk va. Du kan vara lugn för inte kommer Y vara den sämsta hunden, dte priset kommer gå till A. :P

Anonym sa...

Är det vår sökkurs? Klart du ska med så du får en expert som kan berätta om söket passar Yoda eller inte. Själv har jag en start teori om att du inte ska binda upp Yoda så han får stå och jaga upp sig innan söket. Vila i bur innan tror jag gör susen för en fokuserad hund. Hör av dig om du vill hänga med så hämtar jag upp dig i Årsta dal.
Tina