onsdag 9 september 2009

Rutin innan träning?

Igår tränade vi en kort pass nere på planen, med fokus på läggande under gång och platsliggning. Gick rätt bra, jobbade först för fokus på mig och inte nosa runt på planen. Funderade på det där, i början av varje träningstillfälle går en del tid åt att få honom att intressera sig för mig och inte allt runtomkring, ska pröva att lägga upp det på olika vis för att korta ned det. När vi tränar med andra så binder jag ju alltid upp honom när vi kommer dit, och väntar ut tystnad om han är på skällhumör. Då kommer han ju automatiskt i rätt sinnesstämning. Men när jag tränar själv blir det sällan så, kanske ska få in en uppbindningsrutin? Att vi alltid börjar med att vi binder upp när vi kommer till träning, oavsett om vi har sällskap eller ej, och vänta ut ett lugn från honom. Lite filtlekar också kanske för att motivera upp lite samarbete. Får pröva mig fram.

Tänker på tävling också, där vill jag ha 100% fokus när jag går in på plan, och funderar på hur det skulle funka med uppbindningen där. Får börja 30 min innan det är min tur, i god tid, så att jag inte behöver känna mig stressad över att han inte lugnat ned sig och är tyst innan det är vår tur. Mycket att fundera på.

1 kommentar:

Dvärghundspossen sa...

Ja du får pröva dej fram. :-) Det är ju ett tag kvar tills tävlingen.