måndag 7 september 2009

Tokig träning.

Idag var jag ute i skogen i Ulriksdal och tränade lite sök med klickergänget. Yoda var från början mycket stressad och taggad, och jag var inte heller supermotiverad. Mycket skällande uppbunden, idag så var det mycket svårt att vänta ut tysta stunder, för de var väldigt få! Till slut blev han såpass tyst att jag kunde tänka mig att köra lite med honom, men han hade inte gått ned i stress utan var rätt nipprig. Jag hade helt enkelt inte haft tålamod att vänta ut tills han faktiskt lugnat ned sig, utan hämtade honom och körde trots att han inte hade rätt sinnesstämning. Fy på mig! I sökövningarna var han rätt okej, han jobbade fint, och jag körde utan lina, vilket ledde till att han tog någon lov och jag försökte kalla in honom utan resultat. Där blev det fel igen i träningen. Sen körde jag för många skick, han blev trött och vimsade, ännu ett fel idag. Sen så bestämde jag mig för att inte köra en andra omgång, eftersom jag var både lite irriterad och omotiverad, och då blir det ingen bra träning helt enkelt.

Men förmiddagen var givande på andra vis, det var kul att se de andra hundarna jobba och tänka till, se hur de utvecklats sen sist och hur de reagerade på lite svårigheter. Och prata hundträning med träningskompisarna är aldrig fel! Så helt förgäves var inte turen till Ulriksdal.

Jag är faktiskt inte alls motiverad till att träna mer sök just nu, det går inte så bra för oss, jag litar inte på att ha Yoda lös, och samtidigt vill jag inte heller köra med lina. Även om linan gör att jag kopplar av lite mer, både på promenader och på träning, så VET han att den är där och den lydnad jag hade med linan på försvinner rätt lätt när linan åker av. Han vet helt enkelt att den är där och att man inte kan sticka då. Jag låter nog rätt negativ just nu, men ska peppa upp mig för lite lydnadsträning senare i veckan!

1 kommentar:

Dvärghundspossen sa...

Jag skulle behöva köra lydnad ihop med andra hundar... vi kanske kan köra nån dag?