tisdag 22 september 2009

Blåst i öronen och hanteringsbekymmer..

Idag har vi försökt träna lite med min något överspända understimulerade hund. Jag försökte tala om för honom i eftermiddags att han är en sällskapshund som inte behöver jobba varje dag, han höll inte med... Så det var bara att bita ihop och försöka göra något vettigt. Det blev inte så vettigt. Han är rätt jobbig att ha med att göra och få ihop till att fokusera på något när han inte tränat på några dagar. Framförallt när det blåser ut, det är tydligen en jättestor störning? Att det kommer en massa dofter med vinden, prasslar i träd och buskar och annat är väl normalt att hundar reagerar på, men att det blåser i öronen.. Vad ska jag säga? Han kanske vill ha en sån här?

I övrigt så försökte jag stretcha min hund idag. Problemet var inte att jag inte vet hur man stretchar, utan att min hund saknar viljan att låta mig ta på honom och samtidigt stå någorlunda stilla. Så jag fortsatte mitt lilla projekt som ligger på is, att få honom att ligga på sidan. Genom shejping såklart. Kan säga att vi inte har någon större framgång.. Lagt upp en halvdesperat tråd på klickerforumet om just detta. Alla tips är verkligen välkomna!

6 kommentarer:

Per T sa...

Provat stretcha honom ståendes? Så kör jag på Wippa och tycker det har fungerat bra det också.

Att sätta ner tassen efter man stretchat benet åt något håll betyder godis, men försöker man sätta ner den innan man är färdig så blir det inget.

Ida Eklöf sa...

Vi får träna på det, för han står inte stilla och böjer sig som en ostbåge och slingrar.. Han är lite så att han får panik av att man håller fast i ett ben en längre stund. Så där har vi också en del att jobba med.

Dvärghundspossen sa...

Yoda sjunger DOGS JUST WANNA HAVE FUN... *S*

Ida Eklöf sa...

*fnissar* JA!

Tina sa...

Söt mössa! Lägg ut en godis som han får ta när han är stilla, sen börjar du pilla på honom mer och mer för att han ska få godisen.

Sofie sa...

En sån vill ju Yoda ha! Har man så stora öron så....