måndag 14 september 2009

Måndagsträning.

Innan jag drog till skolan för en massa tunga föreläsningar så tog vi en promenad och tränade lite lydnad. Första grejen vi körde var att vi skulle gå in på lydnadsplan och ställa upp oss. Så fort Yoda nosade i backen så gick vi ut och började om. Tredje försöket så var det perfekt! Gjorde några sådana ingångar på plan, med lite variation. Det var rätt svårt tyckte, för herren ville så gärna nosa runt hela planen först.

Sen fortsatte vi ett gammalt problem: ligga i fuktigt gräs. Började klicka frivilliga lägganden med honom, för kommenderar jag ligg så tittar han på mig, skakar och trampar runt.. Tja.. Vad gör man? Jag är faktiskt glad om han lägger sig alls när det är blött, snabba ligga görs på torrt underlag enbart.. Man får ta hänsyn till hans förutsättningar och bristande behåring på magen. Körde några kortare platsliggningar i det blöta gräset. Hade rätt duktig störning, barnen på dagisgården var ute och lekte, samt ett gäng tonåringar brölade runt i skogen. Japp, brölade! De stod 200 m ifrån varandra och kommunicerade med diverse underliga stämmor.

Ska träna lite ställande och läggande senare idag. Fast jag tvekar lite. Även om Yoda är van att träna mycket så är jag rädd att det ska bli tråkigt och jobbigt för honom nu när jag börjar ställa lite mer krav och träna mer "allvarligt" så att säga. Fast, jag märker ju om han inte tycker det är roligt... Sen behöver jag träna på att köra med längre tid mellan belöningarna under momenten, mer uthållighet. Ett helt program utan matbelöning kan bli en utmaning. Får försöka börja berömma honom och få honom att gilla annat beröm mer, som med rösten.

4 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

En gång när det var riktigt rått och fuktigt ute och jag skulle träna lydnad med Bisse så smetade jag in hela magen på honom med vaselin. Då gick det mycket bättre.*S*

Anonym sa...

uthållighet... ja det skulle vi också behöva träna på i massor. Får man inte godis efter varje rätt tror herrn att han gjort fel och testar igen ännu ivrigare.

Tina sa...

Va kul att du är igång med tävlingsträningen.
Tina

Dvärghundspossen sa...

Nä han slickade faktiskt inte av det, men en del hundar kanske skulle göra det...

Iaf så gjorde jag ett till litet inlägg om det där med att göra EN korrigering och sen kan hunden. Klart det kan funka på en enstaka grej som råttorna, och ffa då när man bara ska lära hunden att undvika nåt. Med min lilla historia om Lisa och Fido så menade jag mer att det är så osannolikt att nån skulle köra hela vardagslydnaden så - EN korrigering för varje otillåten grej, och när hunden är två år så har man liksom hunnit igenom alla otillåtna grejer som finns, och kan övergå till att vara super-mjukis. DET händer ju aldrig... Ändå låter det på många som att det är precis så dom gör.