lördag 19 september 2009

ännu mer lydnad

Igår var jag på Botkyrka bk med Sandra och Keep för att träna lite mer lydnad. Eftersom det är där jag ska tävla så kändes det lämpligt att träna där så mycket som möjligt innan, framförallt tävlingsträna.

Har jag kommit på ett flertal nya saker att ha i åtanke:
- Kampa igång Yoda innan vi börjar träna. Bra för att få hans uppmärksamhet på att samarbeta, även om det kräver en hel del aktivitet och tålamod för att få igång honom att kampa aktivt med mig istället för att nosa på allt spännande på plan. Att det ser rätt patetiskt ut att jag går in 110% att få igång min relativt ointresserade hund till kamp, och att åskådare även kan skratta åt det hela får jag bry mig mindre om. Man ser rätt dum ut när man tränar hund helt enkelt, blir Yoda mer motiverad av att jag beter mig komiskt så får jag väl göra det då ;)
- avbryta tex linförigheten och börja om från början på sträckan/delmomentet när han börjar nosa i backen. Bättre än att stanna och vänta ut, för tror det blir ett tydligare "felkommando" att vi avbryter övningen när han gör helt fel. Gör om - gör rätt. Vi får se om det är en fungerande strategi eller ej.

Vår språngmarsch utvecklas åt det bra hållet, blev riktigt nöjd igår, framförallt i åtanke att det bara var andra gången vi tränade den.. Mer stimulikontroll på stå och ligg behövs, platsliggningen har jag några idéer jag ska pröva.

Kan även rapportera att Yoda nu är lugnare uppbunden även om en hel del skällande förekommer så är det inte alls i samma omfattning! Och han har börjat koppla ihop att inget roligt händer när han skäller, verkligen skönt att det går framåt! Mycket lugnare för oss båda, och mina träningskamrater.. ;)

2 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Verkar som att envishet ger resultat. :-D

Per T sa...

Man får se patetisk, konstig och göra sig själv till åtlöje när man tränar hund! ;)