måndag 1 juni 2009

träning i skuggan

Varit ute och tränat lite i skuggan med Yoda. Nere vid foten av mina hus finns en liten asfaltsväg och träd på andra sidan, där är det ofta skugga och lite svalare. Yoda hade rätt bra fokus första minuten, sen blev det svårare. Vi tränade en hel del ingångar, sen körde vi en del ställande under gång, sätta sig från liggande och lite småpyssel som variation. Jag tror inte att min hund blir uttråkad av att träna samma sak flera minuter i rad, även med pauser, utan det är JAG som blir uttråkad. Så fort det går bra bryter jag och kör något annat. Det kanske gör vår träning mer ostrukturerad, jag är ju inte direkt någon man förknippar med struktur, även om jag kan när jag skärper till mig.

Gick iaf över förväntan med värmen, hade vatten åt honom även om det inte var så intressant i jämförelse med annat gottit jag hade..

4 kommentarer:

Anonym sa...

Va skönt att ni kan träna i värmen, Freddie blir jätteseg han men det kanske beror på att jag alltid glömmer ta med mig vatten.
Tina

Ida Eklöf sa...

det går ju inte direkt att träna mer än typ 10-15 min, och han är lite slöare än vanligt. Vatten måste man ha, både till sig själv och hunden :)

Katta & Doriz sa...

Är impad av din energi! Själv tycker jag att träning är det tåkigaste som finns. Att aktivera min hund är jättekul, men inte träning. Är nog obotligt lat. och jag misstänker att det inte bara beror på hennes ras att hon inte vill lära in vissa moment. Det beror nog mest på min ovilja om jag ska vara ärlig...

Ida Eklöf sa...

Katta: Men du har ju valt en ras som passar din ovilja att träna en massa sådana saker. Så ni matchar ju varandra :D