måndag 8 juni 2009

Att greppa hårdplast!

Fick lite inspiration till att komma igång med vår apporteringsträning idag. Yoda är en tuggis, så letade reda på ett föremål som inte var lika roligt att tugga på som träapporten. Föremålet blev en potatisskalare i hårdplast, satte tejp över det vassa för att vi inte skulle göra oss illa, även om jag hela tiden såg till att han greppa i blåa delen.

Var kul att se hur lätt han snappa upp att man även skulle ha detta nya föremål i käften. Inget tugg heller! Ska få till det bra och säkert utan tugg innan jag introducerar träapporten igen. Dessutom är det kul att veta att ens hund kan apportera annat än trä också. :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad fint det ser ut!

Jag tänker på träapporteringen, har det inte fungerat för dig att göra som du gör med hårdplasten, att klicka direkt de tar den nästan?

Så gjorde jag på min flismaskin och när jag 1 gång av tio lät honom ha kvar den i munnen en längre stund var han så förväntansfull att han helt glömde av att tugga. Så så tränar jag - 9 gånger med belöning direkt, och så en gång när han får hålla den. Tränar också med metallapport, den är ju inte lika rolig att tugga på.

Kul att ha hittat den här bloggen. Jag kommer att följa er. Hälsningar, Camilla http://camillanilsson.bloggsite.se