torsdag 18 juni 2009

lite inomhusträning

Jag ligger hemma i influensa så det blir lite lugn lydnadsträning för Yoda, som bara får korta kissrundor utanför porten pga sin mattes hälsotillstånd. Han klarar det rätt bra, ligger mest bredvid mig i soffan och trycker. Det är mest jag som har dåligt samvete för att min långdragna förkylning, numera influensa, gjort att hans längsta promenad denna vecka varit typ 40 minuter i snigeltempo...

Läggande under baklänges marsch
Så länge jag gick rakt baklänges gjorde han snabba lägganden. Körde även idag att jag gick några steg extra innan jag klickade när han lagt sig. Börjat vrida mig lite, men då fattar han inte riktigt vad han ska göra. Får göra honom säkrare på kommandona först tror jag. (ibland ställer han eller sätter sig istället för att lägga sig vid "ligg")

Omvänt lockande i utgångsposition
Fortsättning av träning med matte med viftande godisarmar och fortfarande ha rumpan i backen. Idag vågade jag till och med slänga iväg en godisbit. Det var mycket svårt tyckte Yoda, som satt kvar, men skakande..!

Apportering av potatiskalare
Både framför mig, och i utgångsposition. Börjat lägga på apportkommandot nu. Han reser sig gärna när han tagit den, men bara i utgångsposition. Och studsar bakåt när han släppt den efter klicket. Vi har inte kommit så långt att han inte ska släppa innan "tack" ännu. Men nu börjar hans greppande bli fint!

Sitta upp från liggande
Gick sådär. Jag hade inga bra kriterier eller upplägg för det idag, så blev lite förvirrat för Yoda.

Inga kommentarer: