torsdag 15 april 2010

Statusrapport

Idag var vi på återbesök och Yoda har fått ett specialfoder han ska äta. Efter lite luskande hittade vi ett som INTE innehöll vete. Däremot majs. Jag har aldrig gett honom foder med majs i så har ingen aning om han tål det eller ej, det återstår väl att se antar jag.. BARF kan man ju räkna bort där iaf. Inget rkb, inga ben, inget sånt alls. Dessutom ska proteininnehållet vara lågt, likaså mineralinnehållet. Ska läsa på mer om just vilka mineraler som det ska vara mindre av. Får se vad jag hittar på för träningsgodis.

Stenarna han hade var kalciumoxalater. Det är en typ som inte kan lösas upp med foder(dock kan den förebyggas) samt måste opereras ut. Så om han får det igen måste han opereras igen. Många tankar i huvudet senaste dagarna, vad gör jag om han får återfall? Och måste opereras igen, och sen kanske igen? Mycket oro och ångest kring dessa sen jag fick beskedet i tisdags. Nu är jag lite lugnare, för veterinären sa att dessa foder brukar fungera bra. Så jag får väl lita på det. Men tanken kommer upp ändå, vad gör jag om problemen återkommer och han måste läggas under kniven regelbundet? Det är inte hållbart att ha ett djur som måste opereras med jämna mellanrum, funkar varken ekonomiskt eller etiskt för min del..

Igår var jag och tränade med Sandra och Keep vid universitetet. Så jäkla fint där med massor med stora gröna klippta gräsmattor! Sol var det också. Samt att jag fick massor med träningsenergi och pepping! En riktigt bra träning gör underverk för ens mående. Yoda var superduktig, det gäller bara att jag ser det och belönar det i framtiden.. :) Vi tränade endast slalom, och gjorde stora framsteg! :D

4 kommentarer:

Per T sa...

Måste bara fråga, vad har han fått för foder hitills å har stenarna endast med maten att göra eller är det ngt ärftligt med i bilden ockå?

Jeppsson sa...

Usch vad obehagligt med hela den här historien. Men med så enormt många foder som det finns på marknaden nu så tycker man ju att det borde finnas nånting som passar Yodis. Eller så får du väl börja laga eget...

Anonym sa...

Hoppas nu verkligen fodret hjälper. Jag hade mina funderingar om fodret när de misstänkte att Freddie hade stenar.
Ha en bra helg!
Tina

Ida Eklöf sa...

Per: Han har tidigare ätit standart normal + lite barf. Det är oklart om det bara beror på fodret eller om det är ärftligt, vissa raser, som dalmatiner, har ju en genetisk defekt som gör att de lättare får sådana här stenar..

DHP: Funderat på att laga eget, men det är nog svårt, framförallt med rätt nivåer på mineralerna..

Tina: Hoppas jag med! Tack!