torsdag 7 januari 2010

Tillrättalagd träningsmiljö

När jag tränar in något nytt så brukar jag anpassa miljön så att det är lättare för Y att göra rätt än fel, tex genom att träna i lägenheten med minimala störningar. Samt att inte träna moment som läggande under gång på en blöt kall gräsmatta innan jag är 100 på att han lägger sig.

En annan väldigt trevlig tillrättaläggning i miljön som vädret åsmakat är att det är iaf 30 cm snö ute. En liten Yoda springer ogärna ut i denna snö, då försvinner han ju nästan och blir dessutom kall i ljumskarna. Däremot är det fortfarande vilt i skogen, och han känner lukten, men han vågar inte sticka på det eftersom det ligger äcklig snö bredvid den upptrampade stigen. Perfekt träningstillfälle! Idag gick vi en lite längre promenad för första gången på några dagar, temperaturen har inte varit lämplig för utevistelse direkt.. Men idag är det runt -11°C ute, inte så farligt. Vi ägnade oss åt en hel del skvallerträning på promenaden, han fryser verkligen till när han känner lukten, så jag får många bra tillfällen trots att jag är lite fumlig med vantar och sånt. Dessutom behöver jag inte oroa mig för att han sticker, och om han skulle det skulle han inte komma långt med tanke på att han skulle fastna i snön... ;)

När vi var i Säffle så var jag lite orolig för viltet, för där kryllar det av det. Men inga problem, vi gick på plogade vägar med en halvmeter höga snövallar på sidorna. Inget som en dvärgpinscher försöker klättra över i första taget.. :D

1 kommentar:

Jeppsson sa...

Jag har övat framförgående på uppskottade gångar. Jättebra!